حمید صالحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک در خراسان رضوی از 205 تن در زمان دولت دهم با 80 برابر افزایش در دولت یازدهم به 16 هزار و 568 تن رسیده است.
وی ادامه داد: نسبت صنایع دارای برنامه عملیاتی مدیریت پسماند(خوداظهاری) در خراسان رضوی نیز در دولت دهم تنها چهار درصد کل صنایع بود که با تلاشها و اطلاع رسانی دولت یازدهم و همکاری صنایع این میزان هم اینک به 26 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین گفت: استقرار ایستگاههای سنجش کیفیت هوای شهر مشهد با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت دولت در این زمینه رشد 130 درصدی نسبت به گذشته دارد بطوری که شمار ایستگاههای سنجش از 10 مورد سال 1392 هم اینک به 23 ایستگاه افزایش یافته است.
وی به نقش و اهمیت آموزش زیست محیطی روستانشینان در حفاظت از محیط زیست نیز اشاره و بیان کرد: در دولت دهم آموزشهای بومیان حاشیه مناطق به صورت مدون و جدی نبود اما با توجه به رویکرد مثبت دولت یازدهم به موضوعات زیست محیطی، تنویر افکار عمومی و ایجاد رابطه با جوامع محلی به خصوص روستاهای اطراف مناطق تحت مدیریت بطور جد مورد توجه قرار گرفت. در همین چارچوب 593 روستا در خراسان رضوی شناسایی و ارائه آموزشهای زیست محیطی در این زمینه برای ساکنان آن انجام شد.
صالحی در ادامه به رشد 10 درصدی سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی فعال در خراسان رضوی طی چهار سال اخیر اشاره و بیان کرد: این رشد در زمان دولت دهم منفی بود.
وی گفت: اجرای پایشهای زیست محیطی در خصوص واحدهای صنعتی، خدماتی و زیربنایی در سطح خراسان رضوی نیز در چارچوب فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبل افزون بر چهار برابر افزایش یافته است.
در مدت چهار سال فعالیت دولت یازدهم چهار هزار و 603 واحد صنعتی در خراسان رضوی مورد پایشهای زیست محیطی قرار گرفته اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: در طول فعالیت دولت دهم این شمار هزار و 141 واحد بود بنابراین توجه به پایش و نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی و خدماتی در چارچوب فعالیت دولت یازدهم بسیار مورد توجه قرار گرفته بطوری که برای نخستین بار در چارچوب دولت تذبیر و امید پایشهای شبانه نیز بطور جدی مد نظر قرار گرفت.
وی در ادامه به رشد سه و نیم برابری در برخورد با متخلفان شکار و صید در طول فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبل اشاره و بیان کرد: همچنین در مدت چهار سال فعالیت دولت یازدهم سه هزار و 380 متخلف شکار و صید در عرصه های طبیعی خراسان رضوی دستگیر و یا اعمال قانون شده اند. در طول فعالیت دولت دهم تنها با 946 متخلف برخورد شده بود.
صالحی به تشکیل 764 فقره پرونده تخلف در دولت گذشته اشاره و بیان کرد: در دولت یازدهم با رشد برخورد با متخلفان زیست محیطی شماره پرونده های این حوزه در خراسان رضوی به دو هزار و 410 فقره رسید.
20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار است. خراسان رضوی به ازاء هر 25 هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.