علیرضا شناسایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود قدمت زیاد صنایع دستی گناباد، کم بودن حجم تولید و توجه ناکافی به کیفیت، بسته بندی، اصالت و برند تولیدات، توانایی حضور در بازارها و نمایشگاه های بین المللی را از فعالان این عرصه سلب کرده است.
وی نبود بازار برخی هنرهای صنایع دستی، نبود اتحادیه خاص این بخش در بین اصناف گناباد، موازی کاری برخی ادارات و نهادها در حوزه صنایع دستی و ناهماهنگی این فعالیتها با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از دیگر تنگناهای صنایع دستی شهرستان گناباد دانست.
وی اظهار کرد: هنرمندان و فعالان صنایع دستی گناباد توجه کافی به آموزش به عنوان محور اصلی در ارتقای توانمندی خود و سطح کمی و کیفی تولیدات و فرایند بسته بندی و بازار فروش ندارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: بهره گیری از دستگاه ها و ماشین آلات در تولید برخی هنرها و حذف عامل انسانی در تولید آنها، اصالت صنایع دستی گناباد را زیر سوال می برد.
وی معرفی هنرمندان صنایع دستی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی و تسهیلات پشتیبان، راه اندازی خانه های صنایع دستی، پیگیری بیمه هنرمندان با اولویت پیشکسوتان، برگزاری دوره های آموزشی مشترک با مرکز آموزش فنی و حرفه ای را از جمله اقدامات برای حمایت از فعالان این بخش در سالجاری دانست.
وی ایجاد بانک اطلاعاتی هنرمندان برای فروش مجازی صنایع دستی و افزایش برگزاری نمایشگاههای دائمی و موقت صنایع دستی را از دیگر راهکارهای توسعه کمی و کیفی صنایع دستی و افزایش نقش آفرینی این بخش در رونق اقتصادی گناباد ذکر کرد.
شناسایی گفت: 113 نفر از هنرمندان صنایع دستی این شهر از ابتدای اجرای طرح پشتیبان (یک سال گذشته) تاکنون مجوز فعالیت مشاغل خانگی را دریافت کرده و از مزایای تسهیلات این بخش برخوردار شده اند.
وی افزود: در این مدت 350 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی در قالب 39 طرح پشتیبان صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شده است.
وی افزایش ضریب اشتغال برای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و ساماندهی آنها در قالب طرح پشتیبان را از جمله رویکردهای مورد توجه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد در سالجاری ذکر کرد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی نقش مهمی دراجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و جذب گردشگران دارد، اظهار کرد: باید با توجه بیشتر مسئولان ذیربط و حمایتهای بیمه ای و پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش، تاثیرگذاری صنایع دستی را در رونق اقتصادی و اشتغال شهرستان گناباد افزایش داد.
شناسایی گفت: شهرستان گناباد به عنوان یکی از شهرهای کهن از جایگاه ویژه ای در زمینه صنایع دستی برخوردار است و سفال 'مند' این شهرستان از 2500 سال قبل به عنوان یکی از سه خاستگاه اصلی این هنر در کشور مطرح می باشد.
وی افزود: با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد دوره جامع آموزش سفالگری شامل چرخ کاری، طراحی، نقاشی، بسته بندی و فروش برای 55 نفر از بانوان روستایی این شهرستان در حال برگزاری است.
هم اکنون 172 هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی مانند سفال گری، پارچه بافی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری، سبد بافی، نمد مالی، چاقو سازی و آهنگری در قالب 15 کارگاه و 12 فروشگاه در شهرستان گناباد فعالیت دارند.
7545/2095/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.