دکتر حمیدرضا اسلامی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سهم زنان در تامین خون استان خراسان رضوی به دلیل باورهای غلط رایج اکنون تنها چهار درصد است.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته مانند کانادا و کشورهای اروپایی سهم زنان در تولید خون به میزان مردان است.
وی ادامه داد: اگرچه زنان نسبت به مردان به دلیل خون روی های ماهانه بیشتر دچار کم خونی هستند، اما باور غلط و ترس از کم خونی باعث شده است که تعداد بانوان مراجعه کننده به پایگاههای اهدای خون کاهش یابد.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر 52 درصد از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی مستمر هستند، یعنی در سال حداقل دو نوبت خون خود را اهدا می کنند.
به گفته وی، اهدا کنندگان با سابقه 27 درصد و اهدا کنندگان بار اول 21 درصد از اهدا کنندگان خون در خراسان رضوی را شامل می شوند.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اهدا کنندگان مستمر بهترین نوع اهدا کنندگان هستند، چراکه سالم ترین خون از آنان به دلیل آزمایشات مربوطه و سهولت در دسترسی تولید می شود.
به گفته وی، سیاست های انتقال خون کشور این است که بر تعداد اهدا کنندگان مستمر افزوده شود و از اهدا کنندگان بار اول کاسته گردد که تحقق این هدف طی سالهای گذشته موفق آمیز بوده است.
وی بیان کرد: سال گذشته از افزون بر 183 هزار مراجعه کننده برای اهدای خون درخراسان رضوی، حدود 138 هزار نفر خون گیری شده اند و حدود 25 درصد از آنان شرایط خون گیری را بدنبال معاینات اولیه نداشته اند.
وی ادامه داد: در دو ماهه اول امسال بیش از 32 هزار نفر به پایگاههای اهدای خون در خراسان رضوی مراجعه کرده اند که حدود 26 هزار نفر موفق به اهدای خون شده اند.
وی از رشد 12 درصدی میزان اهدای خون و رشد 15 درصدی اهدا کنندگان مستمر خون در دو ماه ابتدای امسال در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
دکتر اسلامی ادامه داد: در سال گذشته افزون بر 332 هزار کیسه خون و فراورده های خونی در خراسان رضوی تولید شده است که بیش از 68 هزار کیسه خون از این میزان پلاسما بوده است که برای تولید داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی به کشور آلمان ارسال شده است.
به گفته وی، اکنون نیمی از داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی کشورمان از پلاسمای تولید داخل کشور تولید می شود.
وی با بیان اینکه انتقال خون خراسان رضوی تامین خون 58 بیمارستان در استان را بر عهده دارد، افزود: 81 درصد از خون تولیدی به بیمارستان های دولتی و 19 درصد به بیمارستان های خصوصی و خیریه استان ارسال شده است.
وی بیان کرد: بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بیشترین مصرف خون در استان خراسان رضوی را دارد و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان خود در کشور به شمار می رود، به طوریکه سال گذشته 57 هزار کیسه خون را مصرف نموده است.
وی با اشاره به روز ملی اهدای خون در 24 خردادماه گفت: به پیشنهاد انتقال خون خراسان رضوی روزهای 13 تا 23 خردادماه، دهه کریمانه اهدای خون نامگذاری شده است و انتقال خون استان در این ایام برنامه های ویژه ای را اجرا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در ایامی از سال مانند ماه مبارک رمضان ذخایر خونی در خراسان رضوی و کشور کاهش می یابد، افزود: دهه اهدای خون کریمانه به مناسبت نام کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در ایام مبارک رمضان تعریف شده است.
وی ادامه داد: این اقدام نقش مهمی در رفع کمبود ذخایر خونی در ماه مبارک رمضان خواهد داشت که بناست این طرح طی سالهای آتی در سطح کشور اجرا شود.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
3027/7012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.