غلامعلی فرزی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پژوهشگران این دانشگاه ساخت نمونه های آزمایشگاهی این سلول ها را با موفقیت آزمایش کردند، افزود: تا کنون کارهای پژوهشی متعدد در کشور انجام شده اما در زمینه تولید سلول ‌های خورشیدی پلیمری و فناوری‌ طراحی و ساخت آن کاری انجام نشده بود.
وی اظهار کرد: پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری پس از حدود 2 سال تحقیق و بررسی در مورد سلول های خورشیدی موفق به ساخت این سلول ها شدند.
وی با اشاره به ویژگیهای خاص سلول های خورشیدی پلیمری گفت: با توجه به در دسترس بودن انرژی خورشیدی به عنوان انرژی تجدیدپذیر و ارزان، بهترین شیوه تبدیل نور خورشید به انرژی قابل کاربرد، استفاده از سلول های خورشیدی است.
فرزی با بیان اینکه ساخت و تولید شیشه رسانا اولین مرحله از ساخت این سلول های خورشیدی توسط تیم پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری بود افزود: شیشه های رسانا لایه های اولیه ساخت این سلول های خورشیدی هستند و نانو کامپوزیتهای پلیمرهای رسانا مهم ترین قسمت این سلول و لایه فعال آن محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: راندمان این سلول خورشیدی پلیمری تولید شده به عنوان نسخه اولیه حدود 3.5 درصد است.
وی گفت: این تیم پژوهشی به دنبال کاهش معایب سلول های خورشیدی و افزایش راندمان آنهاست تا این سلول ها را به کارآیی و عمر مفید مناسب و انعطاف پذیری بیشتر برسانند.
فرزی افزود: در این پروژه تحقیقاتی یک دانشجوی مقطع دکترا و یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشکده فنی مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری همکاری دارند.
دانشگاه حکیم سبزواری با حدود 9 هزار دانشجو دارای 33 گروه آموزشی، 139 کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکترا و 10 دانشکده است.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8145/ 6053 خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.