به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، محمدرضا رئیسی در بازدید جمعی از مدیران اقتصادی آستان قدس از مراحل اجرای این پروژه افزود: کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و پیمانکار قطعه 4 الف آن شرکت مسکن و عمران قدس رضوی است و اجرای کل این پروژه از سال 1385 آغاز شده است.
وی با بیان اینکه اجرای قطعه 4 الف پروژه ریلی قزوین - رشت که در استان گیلان و در منطقه ‌ای کوهستانی و در مجاورت رودخانه سفید رود قرار دارد و اکنون مراحل پایانی کار خود را می گذراند از دشوارترین و پیچیده ترین پروژه های عمرانی پس از انقلاب اسلامی است.
رئیسی با اشاره به پیچیدگی ‌های بسیار گسترده‌‌ پیشروی احداث این راه آهن گفت: در کنار شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت کوهستانی منطقه رودبار که اجرای این پروژه را بسیار دشوار کرده است، نیاز به عبور از مناطقی که در نزدیکی رودها، کوه‌ها و مناطق شهری قرار گرفته ‌اند، باعث شده این پروژه به یکی از دشوارترین طرح ‌های عمرانی تاریخ کشور و به پیچیده‌ ترین طرح ریلی پس از انقلاب تبدیل شود، طرحی که بخش قابل توجهی از آن را تونل ‌ها و پل ‌های طولانی تشکیل می‌دهند.
وی گفت: این خط راه آهن به طور قطع در رونق اقتصادی منطقه نقش بسزایی خواهد داشت، بویژه آن که کریدور شمال به جنوب کشور تلقی می ‌شود و یک خط آهن بین المللی است.
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی اظهار کرد: با راه ‌اندازی این خط ریلی 10 درصد حمل و نقل مسافر در مسیر قزوین - رشت و تا 10 میلیون تن باربری سالانه می ‌تواند از این طریق انجام گیرد.
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی گفت: تمام مراحل اجرایی توسط متخصصان و مهندسان داخلی در شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی انجام گرفته است زیرا به علت محدودیت کریدورهای مناسب برای احداث راه‌های مواصلاتی، کلیه راه‌های ارتباطی از مرکز کشور به سمت شهرهای استان گیلان عموما از کریدور دره‌ای رودخانه سفید رود عبور می کند.
رئیسی درباره ویژگی‌ های فنی این پروژه اظهار کرد: در قطعه 4 الف این پروژه هشت دستگاه تونل به طول بیش از چهار هزار متر طراحی شده و 3 دستگاه پل خاص بطول 780 متر از رودخانه سپید رود عبور کرده است.
وی افزود: مجموع کل خاکبرداری اجرا شده در این قطعه، 660 هزار متر مکعب و مجموع کل خاکریزی انجام گرفته در آن بیش از یک میلیون و 180 هزار متر مکعب بوده و مجموع کل آهن آلات مصرفی چهار هزار و 750 تن و مجموع کل آرماتور مصرفی 7 هزار و 175 تن می ‌باشد.
رئیسی اضافه کرد: با توجه به آنکه منطقه رودبار از نظر نوع خاک بسیار متنوع بوده و از نظر جغرافیایی نیز کار در آن سخت و دشوار است، احداث این تعداد تونل و پل بسیار کار پیچیده‌ای بود که در حال حاضر مراحل نهایی خود را طی می‌کند.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.