مجتبی مزروعی روز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود : بر اساس بر اساس مصوبات نشستهای رسمی و بررسی های انجام شده از 10 هزار و 500 چاه بخش کشاورزی استان چهار هزار مورد اضافه برداشت دارند.
وی اضافه کرد: لیست این چاهها به تفکیک شهرستان های استان و مشترکان مشخص شده و میزانی که باید کاهش یابد توسط کارشناسان این سازمان تعیین و به شرکت آب منطقه ای اعلام شده است.
وی ادامه داد: لیست و جدولی که سازمان جهاد کشاورزی در این رابطه تهیه و به آب منطقه ای اعلام کرده است، در کارگروه آب و کشاورزی استان مصوب شده و فقط اجرای آن قانونی است.
وی با تاکید بر اینکه کاهش برداشت چاه های کشاورزی بیش از این رقم ، فشار و اجحاف به بخش و کشاورزان است،‌ مدعی شد : آب منطقه ای برای این امر برنامه ای ندارد و دستورالعمل ها دریافتی از مرکز را بدون هماهنگی با بخش کشاورزی اجرا می کند.
وی اظهار کرد: آب منطقه ای در موضوع کاهش آبدهی چاه های کشاورزی و کنتورهای هوشمند،‌ سلیقه ای عمل می کند و این امر موجب شده برخی کشاورزان کشت پاییزه خود را حذف کنند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای آگاه شدن از نظرات مسئولان شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تا لحظه مخابره خبر نتیجه ای در بر نداشت ولی این تلاش همچنان ادامه دارد

**18 هزار میلیارد ریال خسارت سرما ، بارندگی و سیلاب به بخش کشاورزی استان
وی در بخش دیگری از این نشست خسارت ناشی از سرما، بارندگی و سیل به بخش کشاورزی استان را بالغ بر 18 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:‌ این خسارت بیشتر مربوط به سرمای آذرماه است.
مزروعی افزود : فقط در اثر سرمای آذرماه هشت هزار و 330 میلیارد ریال محصولات کشاورزی استان خسارت دید که بخش اعظم این خسارت مربوط به محصولاتی چون زعفران، انار، گندم و جو بود.
وی با بیان اینکه این وضعیت به طور قطع در میزان تولید سال آینده اثرگذار است ، گفت : با این حال تلاش می شود با توجه به بارندگی خوب اخیر و امید به تداوم آن با برخی اقدامات به زراعی و مدیریت بهتر مزارع و تامین به موقع نهاده ها این ضرر را جبران کنیم.
یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است که از این سطح سالانه 7،11 درصد تولیدات این بخش کشور برداشت می شود و خراسان رضوی از این نظر دارای رتبه سوم در کشور است.
به طور متوسط سالانه بیش از هشت میلیون تن انواع محصولات زراعی ، ، باغی و دامی در استان تولید می شود.
خراسان رضوی همچنین 14،6میلیون واحد دامی دارد و در مجموع 25 درصد اشتغال این استان متعلق به بخش کشاورزی است.
1906/6012 خبرنگار : فاطمه یوسفی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.