مهدی ذوالفقاری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال دریافت گزارش های مردمی مبنی بر زنده گیری و نگهداری این جانوران توسط یک روستایی بخش مرکزی بردسکن، یکان حفاظت این اداره با همکاری نیروی انتظامی و اخذ نیابت قضایی، با مراجعه به محل، با چهار قلاده توله گرگ تازه متولد شده در منزل وی مواجه شد.
وی افزود: پس از دادن تذکرات لازم از سوی ماموران، متخلف مزبور که از اقدام خود ابراز ندامت می کرد با ماموران همراه شده و محل زنده گیری توله گرگها را به آنان نشان داد.
وی گفت: ماموران محیط زیست پس از عزیمت به محل بعد از ساعاتی گشت در ارتفاعات منطقه، مادر توله گرگ ها را، که حضور بچه هایش را بو کشیده بود، مشاهده کردند، و پس از رهاسازی توله گرگها؛ گرگ مادر نزدیک شده و توله ها را با خود برد.
ذوالفقاری با اشاره به نزدیکی فصل بهار و موعد زاد و ولد وحوش؛ از شهروندان و به ویژه روستاییان، عشایر و دامداران خواست که از نزدیک شدن به وحوش و بچه هایشان پرهیز کرده و در صورت مشاهده آنها، از زنده گیری، نگهداری و یا صدمه زدن به آنها خودداری کنند.
وی افزود: شهروندان طبیعت دوست در صورت مشاهده وحوشی که به علتی نیاز به کمک و یا تیمار دارند، مراتب را از طریق شماره تلفن 55426565 به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بردسکن اطلاع دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.
زاغ بور، گونه ممتاز محیط زیست بردسکن است و گونه هایی از جمله گرگ، کفتار، روباه، هوبره، باقرقره، کبک، تیهو، انواع گنجشک سانان و انواع مار و مارمولک از دیگر گونه های شاخص جانوری این شهرستان هستند.
منطقه حفاظت شده درونه بردسکن با وسعت 70 هزار هکتار در غرب این شهرستان و در حاشیه منطقه حفاظت شده توران استان سمنان و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در خراسان رضوی واقع است.
این منطقه از زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی است که احتمال حضور این گونه کمیاب در منطقه قطعی شده است ولی نیاز به حضور مستمر و پایش دقیق در منطقه احساس می شود تا بتوان از این گونه با ارزش عکس و فیلم تهیه کرد.
این منطقه علاوه بر تنوع گیاهی، زیستگاه جانورانی نظیر آهو، قوچ، میش، روباه، گرگ، شغال، خرگوش و کفتار است.
مرکز شهرستان 76 هزار نفری بردسکن در فاصله 273 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
ن/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.