به گزارش ایرنا حسین اکبری، چهارشنبه در نشست بررسی آسیب های اجتماعی شهر مشهد با رویکرد حاشیه شهر و اعتیاد، افزود: بیکاری، افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد، فقر، سرقت، مصرف گرایی و تجمل، بد حجابی و کاهش روابط اجتماعی از جمله مشکلاتی است که مردم با آن درگیر هستند.
وی ادامه داد: در سه چهار سال اخیر آمار نزاع و درگیری در مشهد 30 تا 40 درصد افزایش داشته که این نگران کننده است.
دبیر دفتر خراسان انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه نواحی کم برخوردار با تعداد فرزند زیاد، درآمد اندک و اجاره نشینی، مشکلات فراوانی دارند، اظهار کرد: فردی که در حاشیه شهر بزرگ شده خود را با متن شهر مقایسه می کند نه با روستایی که پدر و مادرش از آنجا آمده اند و چون اختلاف طبقاتی را مشاهده می کند، دچار مشکل می شود.
اکبری افزود: مشهد فرهنگی برای جذب مهاجر و کم رنگ کردن تنوعات ندارد و مهاجران، با اقامت در این شهر هم مشهدی نمی شوند و از این رو 50 درصد شهروندان دوست ندارند با لهجه مشهدی در جمع اقوام و نزدیکان خود صحبت کنند.
وی ادامه داد: مدیریت شهر چندپاره است و دارای منابع قدرت متکثر است که هر کدام شیوه خود را دارند و این در حالی است که شهر مشهد نسخه یکسانی نمی خواهد زیرا هر منطقه آسیب مخصوص به خود را دارد.
وی گفت: توسعه متوازن شهر تنها هنگامی حاصل می شود که رشد همراه با بهبود در کیفیت زندگی شامل کاهش نابهنجاری و آسیب های شهری باشد و از این رو رهبر معظم انقلاب نیز بر حل آسیب های اجتماعی با کار جهادی و ویژه تاکید کرده اند.
دبیر دفتر خراسان انجمن جامعه شناسی ایران اظهار کرد: یک سوم جمعیت شهر مشهد حاشیه نشین هستند و با حواشی 2 میلیون نفر می شوند که در این مناطق کم برخوردار ناامنی نیز بیشتر است و هر چه ناامنی زیادتر باشد آسیبهای اجتماعی افزایش می یابد.
اکبری با بیان اینکه در کشور ما که آمار یا محرمانه است یا در برخی مسایل آمار وجود ندارد و یا دارای اشکال است، رویکرد آماری صرف مفید نیست، افزود: در دنیا نیز رویکرد بر برداشت و ادراک و دریافت مردم استوار است و تنها به آمار بسنده نمی شود.
وی، مزاحمت همسایگان برای یکدیگر، طلاق، تنش در خانواده ها، وجود پنج هزار معتاد شدید و افزایش مفاسد اخلاقی را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که شهر مشهد با آن مواجه است و افزود: نقش دانشگاهها در کاهش آسیبهای اجتماعی و بالا بردن سطح فرهنگی و تقویت تعامل بسیار مهم است.
کلانشهر مشهد 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد.
7507/5132
خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.