محسن مدیر شانه چی شامگاه دوشنبه در نشست خانه احزاب خراسان رضوی افزود: وجود ضرب المثل هایی چون 'دیگ شراکت به جوش نمی آید' نشان می دهد که فرهنگ کار جمعی و تعاونی چه در سیاست و چه در اقتصاد ایران ضعیف است.
وی اظهار کرد: احزاب و جریانات سیاسی برای شکل گیری به بودجه و توان اقتصادی نیازمندند و این در حالی است که بخش خصوصی قدرتمند و مستقل از دولت در ایران وجود ندارد.
او افزود: در کشور ایران زمانی آب و هم اکنون نفت اهمیت استراتژیک و راهبردی داشته اند و در اختیار دولتها بوده اند و دولتها می توانسته اند این دو کالای استراتژیک را به مردم بدهند و از آنها بگیرند و تا وقتی بخش خصوصی مستقل از دولت وجود نداشته باشد که بتواند رسانه ها و احزاب را شکل دهد، همین وضعیت ادامه دارد.
نویسنده کتاب 'فرهنگ احزاب و جمعیتهای سیاسی' گفت: دوره فعالیتهای احزاب در ایران همواره منقطع بوده است و احزاب این فرصت را نداشته اند که خود را بازسازی کنند و هر جا تداوم ، استمرار و پایایی نباشد پویایی هم وجود ندارد.
مدیرشانه چی افزود:حزب، لازمه و توامان با دموکراسی است و سازمانی برای بسیج رای دهندگان است و هر گاه حزب نداشته باشیم این به معنای این است که انتخابات ، معنای خود را از دست داده است.
وی گفت: از ابتدای تشکیل احزاب در ایران بارها دولتهایی بر سر کار آمده اند که علیه احزاب سخن گفته اند اما خود در عمل احزاب و شبه احزاب را تشکیل داده اند گر چه نامش را حزب نگذاشته اند.
او افزود: با توجه به نبود فرهنگ کار جمعی و تعاونی در کشور و حاکمیت فرهنگ فردگرایی ، همین که در ایران افراد را بتوان دور هم گردآورد کمکی است به مشارکت که می تواند اهداف مشارکت جویان را در سطح کلی تامین کند.
وی گفت: از همین رو باید از شکل گیری تشکلها و جریانهای ادبی، فرهنگی، زیست محیطی و حامی میراث فرهنگی پشتیبانی کرد که در سالیان گذشته زنان در این خصوص نقش چشمگیری ایفا کرده اند.
او افزود:تشکلی حزب است که ایدئولوژی، سازمان و برنامه داشته باشد یعنی تشکلی حزب است که دولت در سایه باشد و حیاتش یه حیات فیزیکی یا سیاسی رهبرانش وابسته نباشد.
خانه احزاب استان خراسان رضوی با شرکت 53 تشکل و حزب سیاسی و در راستای نظام مند کردن و انسجام ارتباط دولت و احزاب، تبادل نظر بیشتر، مشارکت در مسائل مختلف و استفاده از ظرفیت ها و توان عملی و سیاسی احزاب تشکیل شده است.
در مجموع 870 تشکل غیر دولتی نیز در حوزه های مختلف زیست محیطی، بهداشتی و خیریه ای و نظیر آن در خراسان رضوی فعالیت دارند.
1922/ 6012 خبرنگار:کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.