متخصص طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: شهروندان مسن در وضعیت شیوع طغیانی ویروس کرونا حتما برای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان با پزشکان معتمد مشورت کنند.

متخصص طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: شهروندان مسن با توجه به وضعیت جسمانی خاص دوران سالمندی به‌ویژه در وضعیت شیوع طغیانی ویروس کرونا حتما برای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان با پزشکان معتمد مشورت کنند.

به گزارش جماران، دکتر لیلا صادق‌مقدم روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مورد وضعیت سالمندان نمی‌توان یک نسخه واحد و فراگیر تجویز کرد زیرا توانایی های جسمانی و روانی افراد با یکدیگر بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: به طور معمول بیشتر افراد سالمند تاثیر واقعیتهای محدودکننده ناشی از افزایش سن را بر کاهش توانایی جسمی خود نمی‌پذیرند و برخی هم با تکیه بر تعالیم کلی شرعی و بدون توجه به موارد استثنا و حتی جوازهای شرعی و باورهای اعتقادی با وجود مشکلات مشهود جسمی، اصرار بر روزه‌ گرفتن دارند.

این پزشک متخصص طب سالمندان گفت: مهمترین شرط لازم در روزه داری سالمندان شرایط و توانایی های جسمی آنان است از این رو باید قبل از اقدام به روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

وی افزود: روزه داری در سالمندان و یا افراد میانسال دچار کم وزنی، بیماریهای کاهش و افزایش قند خون و تیروئید و بیماریهای قلبی و کلیوی و سنگهای کلیوی باید حتما با نظر پزشک متخصص انجام شود و افرادی که روزه گرفتن برای سلامت آنها ضرر دارد، اقدام به روزه داری نکنند.

دکتر صادق‌مقدم ادامه داد: سالمندانی که دچار کاهش اشتها هستند، با توجه به اینکه در زمان روزه داری میزان دریافت مواد مغذی در بدن کاهش می یابد، باید در مواقع افطار و سحر و یا بین این دو وعده با مصرف کافی آب و مواد دارای پروتئین و کالری لازم، سیستم ایمنی بدن خود را در برابر بیماریها و به خصوص بیماری کووید ۱۹ تقویت کنند.

وی گفت: مصرف برخی از انواع داروها از سوی افراد سالمند ممکن است دفع آب را از بدن آنها افزایش دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: سالمندانی که روزه می گیرند باید در افطار غذاهایی سبک مانند فرنی، شیر و سوپ را بیشتر مصرف کنند و از مصرف غذاهای سنگین و پرحجم خودداری و با فاصله یک تا ۲ ساعت بعد از افطار، آنها را مصرف کنند تا به سیستم گوارشی آنان آسیب وارد نشود.

وی بر لزوم صرف کامل و متنوع غذا هنگام سحر ماه رمضان از سوی افراد سالمند تاکید و بیان کرد: برخی از این افراد ممکن است به بهانه هایی مانند به هم خوردن زمان خواب شبانه در آخر شب بعد از مصرف مواد غذایی از خوردن سحری امتناع ورزند در صورتی که فاصله زیاد بین صرف سحری تا افطار مشکلاتی را برای این رده سنی ایجاد می کند.

دکتر صادق‌مقدم ادامه داد: افراد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان باید ضمن خواب کافی در طول روز از مصرف چای پر رنگ، کاکائو و قهوه که موجب دفع آب از بدن می شود، خودداری کنند و به جای آن موادی مانند سالاد سیب زمینی، انجیر خشک و برگه زردآلو را، که موجب بهبود وضعیت تعادل مزاجی افراد می شود، بیشتر مصرف کنند.

وی گفت: روزه‌داری در سالمندان ممکن است موجب سرگیجه و افت قند خون و زمین خوردن افراد سالمند شود لذا این افراد،  اطرافیان و اعضای خانواده آنان باید بیشتر مراقب آنان در طول روز باشند.

پزشک متخصص طب سالمندان افزود: افراد سالخورده به خاطر ضعف دستگاه ایمنی بدن در مقایسه با دیگر گروه های سنی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریها و از جمله ویروس همه‌گیر کرونا هستند بنابراین باید مراقبت از سلامتی آنها با دقت و حساسیت بیشتری صورت گیرد.  

وی ادامه داد: ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سالمندان ممکن است مانند رده‌های سنی پایین‌تر در قالب تب بروز نکند ولی حتما با ضعف عمومی بدن و اختلال هوشیاری همراه خواهد بود.

دکتر صادق‌مقدم گفت: سالمندان همچنین باید حتما و به شدت از تماس با بیماران کووید ۱۹ یا افرادی که احتمال آلودگی به ویروس کرونا را دارند پرهیز کنند. حضور این طیف سنی همچون دیگر گروههای سنی در اجتماعات،  دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، مسجد و پارک در شرایط شیوع کرونا خطرناک است.

وی یکی از وظایف مهم خانواده ها در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا را توجه به سالمندان خانواده ذکر و بیان کرد: باید در شرایط شیوع کرونا با دغدغه زیادی نسبت به حفظ سلامت این قشر اهتمام داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: سالمندان باید با حساسیت زیادی نسبت به رعایت موارد بهداشت و مراقبتهای فردی و شستن مکرر دستها جدیت بیشتری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.