گازگرفتگی قصه پرغصه تکراری است که با آغاز فصل سرما به اوج خود می‌رسد و به رغم هشدارهای متعدد باز هم هر سال قربانی می‌گیرد.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: "گازگرفتگی یک خانواده را به کام مرگ کشاند"، " مرد جوان قربانی قاتل نامرئی"، "استفاده از پیک‌نیک برای ایجاد گرما جان راننده را گرفت" و تیترهایی از این قبیل این روزها در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی زیاد به چشم می‌خورد که همه نشان از سردشدن کانون گرم یک خانواده در پی سهل‌انگاری و بی‌توجهی است.

بر اساس آمارهای پزشک قانونی، در هفت ماه امسال ۲۹۱ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند که استان‌های تهران با ۵۰ متوفی، آذربایجان شرقی با ۲۲ قربانی، فارس با ۱۹ فوتی و استان های البرز، خراسان رضوی و مرکزی هرکدام با ۱۸ فوتی در صدر آمار فوتی‌های گازگرفتگی هستند.

یکی از تلخ‌ترین حوادث گازگرفتگی مربوط به دوم آذر ماه امسال در مشهد است که در پی انتشار گاز مونوکسیدکربن، مادر خانواده و ۲ فرزندش در منزلی واقع در بولوار هفت تیر مشهد جان خود را از دست دادند.

حادثه تلخی که به دلیل انتشار گاز مونوکسیدکربن از آبگرمکن دیواری جان اعضای این خانواده را گرفت، این درحالی است که با کمی دقت و کنترل کردن وسایل گازسوز این مادر و دختر و پسرش می‌توانستند زنده بمانند. 

رشد آمار متوفیان ناشی از گازگرفتگی در پاییز 

مدیرکل پزشک قانونی خراسان‌رضوی از افزایش چشمگیر مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در این استان طی پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای فصل پاییز امسال تا اوایل آذر ماه ۱۱ تن در این استان بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر آریا حجازی افزود: هفت تن از این تعداد مربوط به آبان ماه و چهار نفر نیز در ابتدای آذر ماه بر اثر گازگرفتگی جان باختند که ۶ تن آنان زن و پنج تن مرد بوده‌اند.

وی ادامه داد: در پاییز سال گذشته ۱۰ نفر در خراسان رضوی به علت گازگرفتگی جان باختند.

مدیرکل پزشک قانونی خراسان‌رضوی گفت: در مجموع پارسال ۵۴ نفر در این استان به دلیل گازگرفتگی جان باختند و در هفت ماه امسال نیز ۱۸ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: علت بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با این گاز، بی‌توجهی به رعایت نکات ایمنی است، این درحالی است که با یک بررسی ساده و رعایت برخی نکات ایمنی جان افراد به خطر نمی‌افتد.

فصل سرما کمینگاه قاتل نامرئی

مدیر منطقه دو عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آمار حوادث گازگرفتگی در فصل سرما افزایش می‌یابد گفت: در پاییز امسال حدود ۱۰ ماموریت گازگرفتگی توسط آتش‌نشانان در مشهد انجام شد.

حسن نجمی افزود: استفاده از پیک‌نیک و شعله‌های اجاق گاز برای گرم کردن محیط یکی از مهمترین و اصلی‌ترین علل حوادث گازگرفتگی است که باید از این اقدام پرهیز شود.

وی ادامه داد: وقتی وسیله گازسوز را در محیط بسته استفاده کنیم علاوه بر تولید گاز مونوکسیدکربن، اکسیژن محیط را نیز مصرف می کند، استفاده از پیک‌نیک در خودرو برای گرم کردن محیط بسیار خطرناک است و نباید از این روش استفاده کرد. 

مدیر منطقه دو عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: خودروهای کامیون جدید مجهز به سیستم "بخاری درجا" هستند و رانندگان باید به جای استفاده از پیک نیک این سیستم را فعال کنند در غیر این صورت به هیچ وجه از کپسول پیک نیک برای گرم کردن خودرو استفاده نکنند.

وی افزود: هر وسیله‌ای که چیزی را بسوزاند، می‌تواند گاز مونوکسیدکربن تولید کند که بسیار سمی است که اولین اثر آن بر روی مغز فرد است و فرد تعادل و کنترل خود را از دست می‌دهد.

نجمی ادامه داد: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن علایمی شبیه سرماخوردگی دارد و فرد را دچار آب ریزش بینی، سردرد، خستگی و سوزش چشم می کند.

هشدارهای ایمنی

معاون پیشگیری، نظارت و آموزش سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز در خصوص نکات ایمنی مرتبط با استفاده از وسایل گازسوز و هشدارهای لازم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:  با توجه به کاهش دما و سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، احتمال حوادث ناشی از گازگرفتگی بیشتر می‌شود.

محمد جواد حیدری افزود: اگر از وسایل شعله دار نظیر انواع بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، آبگرمکن و پکیج استفاده می کنید، هرگز تمام راه‌های ورودی هوا را نبندید و مسیر مناسبی را برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط در نظر بگیرید.

وی ادامه داد: پکیج، مقدار زیادی اکسیژن مصرف می کند و درصورت تامین نشدن هوای مناسب، به سرعت محیط را با کاهش اکسیژن مواجه می کند لذا بهتر است این وسیله در خارج از محیط منزل نظیر بالکن یا محلی که مستقیم به فضای آزاد راه دارد، نصب شود.

معاون پیشگیری، نظارت و آموزش سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر دودکش‌های داخل دیوار باید اطمینان حاصل شود لذا می‌توان از پشت بام یک وزنه کوچک را با ریسمان به داخل دودکش فرستاد که اگر تا انتها پایین آمد نشان دهنده باز بودن مسیر است.

وی افزود: دودکش‌های داخل دیوار باید از جنس سیمانی باشد، تا انتها بالا رفته باشد و از سطح بام نیز ۸۰ سانتیمتر بالاتر آمده باشد و در انتها کلاهک هاش (اچ) نصب شود.

حیدری با تاکید بر اطمینان از مکش مناسب دودکش‌ها، ادامه داد: بهترین نشانه برای کارکرد صحیح دودکش‌ها این است که بدنه آنها همواره باید داغ باشد، سرد بودن دودکش زمانی که بخاری روشن است و همچنین زرد و نارنجی بودن شعله بخاری از نشانه های تولید این گاز خطرناک است که باید بررسی شود.

وی گفت: در داخل واحد و برای وسایل گرمایشی و شعله دار نیز باید فقط از دودکش‌های ورق سفید گالوانیزه استفاده شود، این دودکش ها مقاومت فیزیکی بیشتری دارند و به خوبی داخل هم چفت می شوند اما دودکش‌های متفرقه مثل آلومینیومی، آکاردئونی و فنری این خاصیت را ندارند و به مرور دچار نقص شده و گاز مونوکسیدکربن را به داخل محیط منتشر می کنند.

معاون پیشگیری، نظارت و آموزش سازمان آتش‌نشانی مشهد افزود: هر وسیله گرمایشی و شعله‌دار نیاز به یک دودکش مجزا دارد و باید از به کاربردن دودکش های مشترک برای دو یا چند وسیله خودداری شود.

وی ادامه داد: گاهی افراد، دهانه خروجی دودکش‌های روی دیوار را با موانعی کوچک می کنند که به اصطلاح، هوای گرم کمتری خارج شود ولی این عمل باعث انباشت گازهای خطرناک داخل دودکش و انتشار آن به داخل محل می‌شود.

حیدری گفت: همچنین باید از قراردادن انتهای دودکش ها در سطل آب خودداری شود، این گاز در آب حل نشده و تنها باعث مسدود شدن مسیر خروجی آن شده و گاز از طریق دیگر خارج و وارد فضای داخلی محیط می‌شود.

وی افزود: وجود دستگاه‌های هشدار دهنده گاز مونوکسید کربن در محیط تا حد بسیار می تواند به کاهش خطرات و حوادث ناشی از این گاز کمک کند اما در انتخاب این دستگاه‌ها باید دقت کرد، برخی از این وسایل کیفیت و کارایی لازم را ندارند.

معاون پیشگیری، نظارت و آموزش سازمان آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: حوادث گازگرفتگی از جمله حوادثی است که تنها با کمی دقت می توان از بروز آن جلوگیری کرد و کمی بی احتیاطی نیز می تواند عواقب جبران ناپذیر داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.