مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه آهن نقاب خبر داد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه آهن نقاب خبر داد و گفت: ایستگاه راه آهن نقاب شامل چهار بنای سنگی است که به شماره ۳۲۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد.

به گزارش جماران، ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: از طریق راه آهن سراسری مشهد – تهران که در مسیر خود از شهر نقاب می گذرد می‌توان به این شهر دسترسی داشت در شهر نقاب یک ایستگاه راه آهن مرکزی به نام همین شهر ( ایستگاه نقاب ) وجود دارد که تمامی قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر می‌گذرند در آن توقف دارند.

وی درباره موقعیت مکانی این اثر گفت: ایستگاه راه آهن نقاب به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، ۵/۳ کیلومتری جنوب شهرستان جوین و شهر نقاب قرار دارد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی درباره پیشینه این اثر تاریخی افزود: ایستگاه راه آهن نقاب در سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و مربوط به دوره پهلوی اول است.

مکرمی فر با بیان این ‌که ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شده است گفت: در ایستگاه راه آهن نقاب چهار ساختمان اصلی قدیمی با نمای سنگی ساخته شده است که این ساختمان‌ها شامل ساختمان رییس ایستگاه، ساختمان توشه، ساختمان مسکونی، ساختمان سوزن‌بانی و همچنین مخزن سوخت است.

وی ادامه داد:عرصه معماری بنا در راستای ریل راه آهن و به صورت غربی- شرقی احداث شده است و از شرق و غرب با دشت جوین و از شمال و جنوب با بافت مسکونی همجوار است.

هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات این اثر تاریخی گفت: ساختمان رییس ایستگاه با ۲۰۰ متر مربع در مرکز ایستگاه و نزدیک به سکوی راه آهن قرار دارد.

محمود طغرایی درباره ویژگی‌های خاص این اثر افزود: ایستگاه راه آهن نقاب یکی از بناهای ماندگار و قدیمی است که از شأن ملی برخوردار است، ساختار بناها و استفاده از سنگ در این ایستگاه مجموعه زیبایی را پدید آورده است، ترکیب کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی دوم در اروپاست.

وی ادامه داد: با توجه به پیشنهاد ثبت جهانی راه آهن قدیمی ایران در یونسکو، بخش تاریخی این میراث صنعتی در خراسان نیز در این پرونده قرار خواهد گرفت و ثبت خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.