مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت ملی مسجد روستای کامه خبر داد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مسجد روستای کامه شهرستان بجستان به شماره ۱۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

به گزارش جماران، ابوالفضل مکرمی‌فر  روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسجد کامه به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، شهرستان بجستان، بخش مرکزی، دهستان بجستان، روستای کامه  در ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی بجستان و درضلع شمال شرقی این روستا قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ساختار و بررسی‌های میدانی از افراد سالخورده، این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار است و بعد از آن در دوره‌های مختلف، دچار تغییرات و الحاقاتی در نمای بنا شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: فرم کلی پلان این بنا مستطیل شکل و از نوع مساجد شبستانی بدون حیاط است که دقیقا در موازات قبله بنا شده و جهت معماری آن به صورت شمال شرقی- جنوب غربی است و بنا از ضلع شمالی و شرقی به باغات روستائیان و از ضلع غربی با بافت مسکونی و از ضلع جنوبی به مسیر ارتباطی روستا متصل است.

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی –فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات این اثر تاریخی گفت: ابعاد تقریبی مسجد ۹.۵ در ۱۴ متر و مساحت کلی این بنا ۱۳۳ متر مربع  و ارتفاع آن ۳.۸۰ متر است.

محمود طغرایی افزود: نمای بیرونی بنا کاملا بازسازی شده است اما سازه و هسته اولیه بنا و فضاهای معماری موجود در آن هنوز باقیمانده است که از جنس آجر و ملات گل و آهک است.

وی ادامه داد: ورودی این مسجد شامل فضایی به عنوان کفش‌کن در گوشه جنوب غربی و یک در فرعی در ضلع جنوب شرقی بنا مختص ورود و خروج بانوان است، در قسمت جنوب غربی در دو لنگه‌ای، فضای کفش‌کن را به شبستان مسجد متصل می‌کند، پوشش این فضا همانند سایر قسمتهای این مسجد به صورت گنبد آجری است که بر روی چهار طاق جناقی از نوع پنج و هفت کند بنا شده است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی –فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شبستان این مسجد دارای طاق و تویزه و گنبدی عرقچین است که فضای بزرگ مستطیل شکلی را پوشانده است و در انتهای هر ردیف از ستون‎های طاق‌دار، طاقچه‌هایی با قوسی از نوع پنج و هفت کند بنا شده است که حرکت و تکرار مداوم ستون‌ها و طاق‌ها را تکامل بخشیده است.

طغرایی افزود: ابعاد تقریبی ستون‌های این شبستان تقریبا ۹۰ سانتی متر در ۹۰ سانتی متر است که به فاصله تقریبی ۲.۸۰ متری از هم قرار دارند.

وی ادامه داد: در ضلع جنوبی بنا دو پنچره به ابعاد یک متر در ۹۳ سانتی‌متر در راستای ورودی اصلی مجموعه وجود دارد و از خیابان اصلی نورگیری می‌کند و همچنین در دو ضلع شمالی و شرقی بنا پنجره‌های کوچک‌تری رو به باغات است که برای ورود بیشتر نور به مسجد تعبیه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.