سفیر ایران در افغانستان اعلام کرد: اخیرا تدوین یک سند جامع همکاریها بین دو کشور ایران و افغانستان آغاز شده است.

سفیر ایران در افغانستان گفت: اخیرا تدوین یک سند جامع همکاریها بین دو کشور ایران و افغانستان آغاز و با مسوولان مرتبط در افغانستان در پنج کمیته مطرح شده است.

به گزارش جماران، بهادر امینیان در نشست شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی خراسان رضوی در محل استانداری خراسان رضوی افزود: تاکنون توافقات بین طرفین در سه کمیته آب، اتباع و فرهنگی انجام گرفته و مذاکرات دو کمیته اقتصادی- ترانزیتی و دفاعی – امنیتی در دست بررسی است که امیدواریم این سند تا دو ماه آینده نهایی شود.

وی ادامه داد:کشور افغانستان در ابعاد اقتصادی، تمدنی، سیاسی و راهبردی برای ایران اهمیت فراوانی دارد و باید یک برنامه ریزی جدی برای افغانستان به منظور توسعه روابط از همه جوانب انجام گیرد.

سفیر ایران در افغانستان گفت: خیلی از مشکلات در روابط بین ایران و افغانستان در این سند مورد توجه قرار گرفته و با طرف افغانی در این خصوص بحث و تبادل نظر شده است و در نهایت این سند راهگشای بسیاری از مسائل بین دو کشور خواهد بود.

امینیان با تاکید بر این که باید نسبت به مسائل بین ایران و افغانستان واقع بین بود افزود: با وجود همه مشکلاتی که در افغانستان به سبب وجود طالبان و آمریکایی‌ها وجود دارد، هنوز ۶۰ درصد از واردات کالا به این کشور از سوی ایران انجام می‌گیرد، ضمن این که افغانستانی‌ها تمایل به تداوم همکاری با ایران دارند.

وی از حضور فعالان بخش خصوصی در افغانستان استقبال کرد و ادامه داد: در افغانستان پروژه‌هایی زیادی وجود دارد که فعالان بخش خصوصی ایران می‌توانند مسوولیت اجرای آنها را برعهده بگیرند از سوی دیگر کشت فراسرزمینی و برق رسانی به افغانستان باید در اولویت پروژه‌ها توسط بخش خصوصی قرار گیرد.

سفیر ایران در افغانستان گفت: درصدد هستیم نمایشگاه دائمی در کابل برای عرضه محصولات ایرانی راه‌اندازی کنیم تا ایرانیان همواره بازار دایمی محصولات خود را در افغانستان داشته باشند.

امینیان با اشاره به قابلیت های اقتصادی افغانستان برای سرمایه‌گذاری افزود: افغانستان فرصتهای استثنایی در حوزه معدن برای سرمایه گذاران ایرانی دارد که باید از این فرصت بهره گرفت.

وی اضافه کرد: برای فعال کردن مسیر ترانزیتی در افغانستان برنامه ریزی مدونی صورت گرفته و کاروانی به صورت آزمایشی از طریق افغانستان به سمت ازبکستان و تاجیکستان در حال حرکت است تا بتوان این مسیر ترانزیتی را برای ایران فعال کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.