کاظم کامیاب روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود: فرایند ثبت ۱۳ اثر تاریخی شهرستان انجام و پرونده ثبتی آنها تشکیل و توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به وزارتخانه ارسال شده است.
وی درباره جزئیات مجموعه آثاری که پرونده آنها تهیه و برای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است اظهار داشت: از این تعداد پرونده هفت اثر مربوط به محوطه های تاریخی، سه اثر مربوط به بناهای تاریخی از جمله یک حمام تاریخی، یک خانه تاریخی و یک آب انبار و دو اثر ناملموس (معنوی) و یک اثر طبیعی است.
مدیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار  گفت: در این راستا پرونده ثبتی یک اثر طبیعی شهرستان شامل درختان سرو امامزاده میرقوام الدین نوق هم تهیه شده است.
کامیاب افزود: همچنین پرونده ثبتی دو اثر ناملموس شهرستان شامل بازی بومی "کلاه‌نمدی" کریم آباد و "پخت نان کاجیره" به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی ارسال شده است.

وی اضافه کرد: از ۱۳ پرونده ای که تهیه شده هفت مورد مربوط به بخش مرکزی و ۶ مورد دیگر مربوط به بخش جنگل شهرستان رشتخوار است.

کامیاب با اشاره به روند ثبت آثار تاریخی شهرستان نیز گفت : تاکنون ۲۱ اثر تاریخی شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که مسجد جامع رشتخوار، محوطه تاریخی جیزد و خانه تاریخی قرائی از جمله مهمترین آثار ثبت شده است.

شهرستان رشتخوار در فاصله ۲۰۶ کیلومتری مشهد قرار دارد.

هم اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.