بر اساس اعلام مدیران شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی عملیات ساخت سد مخزنی - خاکی ابیورد در مسیر رودخانه زنگلانلو واقع در در جنوب شرقی درگز سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در سوم دی ماه پارسال با حضور وزیر نیرو با پایان عملیات اجرایی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سد ۴۳ میلیون متر مکعبی ابیورد با رعایت تمامی پروتکل‌ها و سرمایه‌گذاری دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال، با هدف تامین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای این محدوده و تامین آب مورد نیاز صنایع فعال در منطقه و همچنین گلخانه‌ها ساخته شد.

فرماندار درگز پس از بارشهای پربار بهاری در این شهرستان اعلام کرد: ظرفیت درونگر دیگر سد این شهرستان با ۲۰ میلیون متر مکعب سرریز شده و سد تازه ساز ابیورد نیز به میزان حدود دو میلیون متر مکعب آب گیری شده است.

با این حال علی فراهی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: آب گیری سد ابیورد فعلا به واسطه برخی مسائلی که در سد وجود دارد متوقف شده و لازم است آبها تخلیه شود تا عملیات بتن ریزی تکمیل گردد.  

وی ادامه داد: هنوز کارهایی برای تحویل نهایی سد لازم است که باید انجام گیرد، آبگیری برای آزمایش سد انجام شد و مشخص شد در حد جریان یک شیر آب خانگی در حدود ۲۰۰ متر پایین تر از سد، آب مانند چشمه کوچکی از زمین خارج می‌شود لذا مقرر شد ابتدا پیمانکار مطابق تعهد خود با تزریق بتن مشکل مذکور را برطرف کند تا سد به طور کامل به آب منطقه ای تحویل شود.

او اضافه کرد: فعلا سد ابیورد آبگیری نمی شود و آب پشت سد در حال تخلیه است تا با تخلیه کامل امکان تزریق بتن و برطرف کردن مشکل فراهم شود.

مدیر دفتر طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز  در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سد در حالت کلی مشکل ندارد اما یک سری کارهای ناتمام دارد که باید به اتمام برسد و سپس آبگیری انجام شود.

حمیدرضا بیاتی افزود: آبگیری آزمایشی و افتتاح اولیه را انجام داده ایم و باید یک سری اقدامات تکمیلی انجام شود که آبگیری نهایی را انجام دهیم.

وی با اشاره به تداوم فعالیت پیمانکار ساخت سد خاطر نشان کرد: کل ماجرا پیچیده نیست، بحث اصلی ما کمبود شدید اعتبار و بدهی خیلی زیاد به پیمانکاران است لذا باید کار به اتمام برسد تا بهره برداری نهایی صورت بگیرد.

بیاتی افزود: از لحاظ کلی بند و کانال انحرافی اشکالی ندارد و فقط یک سری تزریق های تکمیلی بتن مربوط به باقیمانده کار مانده است که به واسطه کمبود اعتبار دچار مشکل شده بود.  

۹ خرداد ماه پارسال نیز در زمان آبگیری آزمایشی، تونل انحرافی انتقال آب دچار نشتی شد که مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در تشریح این واقعه گفته بود: پس از آبگیری آزمایشی تونل انحرافی انتقال آب "اسپیان" در پروژه سد ابیورد درگز مشخص شد که بخشی از این تونل دچار نشتی آب شده است.

کاظم جم افزود:پس از این حادثه که خسارتی برای زمینهای کشاورزی ایجاد نکرده بود آبگیری تونل متوقف شد و ماشین آلات شرکت آب منطقه‌ای در حال ترمیم محدوده‌ای شدند که آب از آن نشست کرده است.

مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز در فاصله ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است. درگز از سمت شمال با جمهوری ترکمنستان هم‌مرز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.