دکتر مجید فولادیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خیلی از استادان دانشگاه حاضر نبودند در این کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کنند و فکر می‌کردند برای آنان عواقب دارد و در مقابل چنین واکنشی مرحوم حجت الاسلام صالحی می‌گفتند "من برای همه چک سفید امضا می‌کنم و تضمین می‌دهم که هر فردی در این نشستها شرکت کند و حرفی بزند و آن حرف از این نشست بیرون رود هیچ مشکلی برای فرد مزبور در فضای داخل و بیرون از دانشگاه به وجود نیاید."

وی ادامه داد:مرحوم حجت الاسلام صالحی بسیار مصر و جدی بود که دستور رهبر معظم انقلاب در باب برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اجرا شود و وی از لحاظ عقلی و قلبی نیز اعتقاد داشت که در فضای دانشگاه باید آزاداندیشی وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرحوم حجت الاسلام صالحی نشستهای متعددی برگزار می‌کرد و افراد تند از دو جریان مختلف سیاسی را در کنار هم می‌نشاند و شاید تندترین نشستها و فضاهای گفت و گو بین افراد با نگاه‌های مختلف زمانی برگزار می‌شد که خود حجت الاسلام صالحی در آن نشست به عنوان رییس حضور پیدا می‌کرد.

فولادیان افزود: مرحوم حجت الاسلام صالحی بیشترین مدارا را با تمام اعضای تشکلهای دانشجویی داشت با آنان گفت و گوهای مکرر انجام می‌داد و به معنای واقعی کلمه برای آنان وقت می‌گذاشت و از این طریق همه تشکلها و نهادهای مختلف را در فضای دانشگاه به هم نزدیک می‌کرد و امکان فعالیت را برای آنها به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام صالحی این طور نبود که خیلی سریع خط بطلانی بر یک نهاد، فضا یا فردی بکشد، مدارا و صبوری را در مواجهه با نگاه‌های مختلف در دانشگاه پیشه می‌کرد و با اینکه کاملا به مسایل سیاسی، نیروها و جریانهای سیاسی تسلط داشت اما سیاسی عمل نمی‌کرد بلکه رفتارش فراجناحی بود و این ویژگی بارز و بسیار مشخص وی به شمار می‌رفت.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: من از دو جهت با مرحوم دکتر حجت الاسلام صالحی ارتباط داشتم نخستین مورد زمانی بود که می‌خواستم به استخدام دانشگاه فردوسی درآیم که باتوجه به حساسیتهای موجود نشستهای متعددی با وی داشتم.

فولادیان افزود: جنبه دوم ارتباطی من با مرحوم حجت الاسلام صالحی، سمت من به عنوان مشاور معاون فرهنگی وزیر علوم و حضور در جلسات و بحث و گفت و گو با وی در ارتباط با مسایل دانشگاه بود.

وی اظهار داشت: از آنجا که من با مسوولان بیشتر نهادهای نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ارتباط داشتم می توانم بگویم مرحوم حجت الاسلام صالحی فردی متفاوت از همه آنان بود و رنگ و بوی دیگری در فضای نهاد به وجود آورده بود که احتمالا جوان بودن و ویژگیهای ذهنی و دینداری وی عامل شکل گیری چنین فضایی به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام محمد مهدی صالحی ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۸ بر اثر سانحه تصادف در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شد و در روز اول فروردین ماه ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت.آن مرحوم از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۷ مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فردوسی مشهد بود و از آبان ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های کشور در تهران به خدمت مشغول شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.