در گرداب بحرانی که درگیر آن هستیم، توصیه همه هنرمندان به مردم در نظمی آهنگین و پرمعنا خلاصه می‌شود" 

در کف شیر نر خونخواره‌ای، غیر تسلیم و همدلی کو چاره‌ای

هرچه غیر شورش و دیوانگیست، اندر این ره دوری و بیگانگی است.

کرونا، این "شیر نر خونخواره" را می‌توان با در خانه سر کردن، دوری از اجتماع، عمل به توصیه‌های بهداشتی به عنوان وظیفه ملی، انسانی، اجتماعی و شرعی و نیز احترام به حقوق یکدیگر مهار کرد. 

یکی از پیشکسوتان موسیقی خراسان رضوی در همراهی با "پویش اجتماعی سهم من از کرونا" در گفتگو با خبرنگار ایرنا به پند حکیمانه "با توکل زانوی اشتر ببند" اشاره و بیان کرد: در این شرایط باید از خداوند مهربان طلب بخشش و کسب معرفت کرد تا پروردگار عالمیان به لطفش این بیماری را هرچه زودتر دفع کند.

مجید کلاهدوز افزود: ماندن در خانه و توجه به رهنمودهای آنان که مسوول حفظ جان و امنیت مردم هستند بهترین نسخه برای درمان و ریشه‌کنی بیماری کرونا است. فقط همسویی و همدلی می‌تواند برای گریز از بحران چاره‌ساز باشد.

دیگر پیشکسوت و مدرس هنرهای تجسمی در مشهد نیز گفت: وظیفه انسانی در شرایطی که کل جهان با معضل بیماری واگیردار کرونا درگیر می‌باشد "احترام به حقوق دیگر، رعایت توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه است."

محمد ابوترابی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ماندن در خانه برای مدتی کوتاه در واقع به معنای تبدیل یک محدودیت به فرصت است زیرا در این مدت می‌توان خاطراتی خوب و موثر بر تعمیق محبت خانوادگی را خلق نمود. 

وی گفت: عمل به رفتارهای معطوف به حفظ سلامت جامعه و آرامش اجتماعی در مواجهه با بحرانها همواره کارساز بوده و در این شرایط نیز عمل به توصیه‌های بهداشتی، پرهیز از حضور در اجتماعات و یک وظیفه انسانی دانستن آن بهترین راه‌حل برای عبور از بحران کرونا است.

فرصت باهم بودن در برابر تهدید کرونا

شاعر طنزپرداز خراسانی که به "پویش اجتماعی سهم من از کرونا" پیوسته نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بحران کنونی بیماری همه‌گیر فرصت باهم بودن را برای خانواده‌های ایرانی پدید آورده تا بتوان ساعات بیشتری را در کانون گرم و پرمهر خانواده با نزدیکان سپری نمود.

قاسم رفیعا افزود: زمانی که فعالیتهای بیرون از خانه و حتی مسافرت امکانپذیر نیست، فرصتی برای همه ما فراهم آمده می‌شود تا در پرتو آن با تامل و همراهی و هماهنگی دیگر اعضا به مشکلات خود و خانواده رسیدگی کنیم.

وی عمل به مسوولیت اجتماعی را سرلوحه همه اقدامات پیشگیرانه در مبارزه با کرونا توصیف و بیان کرد: هرکس در حوزه کاری خود متخصص است لذا متخصصان پزشکی و حافظان سلامت جامعه در شرایط بحران شیوع بیماری بهترین تصمیمها را اتخاذ می‌کنند بنابراین باید در این زمینه از آنها پیروی کرد.

این ادیب شناخته شده خراسانی و سراینده شعر "بچه محل امام رضا" ادامه داد: همراهی با توصیه‌های تصمیم‌گیران عالی نظام جمهوری اسلامی ایران و اقدام فردی برای عمل به مسوولیت اجتماعی، سلامتی را برای کشور به ارمغان می‌آورد زیرا اگر سالم نباشیم نمی‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم یا جامعه‌ای سالمی برای آینده تربیت کنیم.

یکی از هنرمندان مشهدی عرصه بازیگری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم ما به نفس همدیگر زنده‌اند و در این شرایط بهترین هم‌نفسی "در خانه ماندن و پرهیز اکید و جدی از سفر" است.

محمد الهی افزود: وضعیت مشهد قرمز است و می‌دانیم که خیلی از مردم آرزومند سفر به این شهر مقدس هستند لذا من نایب زیاره همه مردم ایران خواهم بود، فقط به مشهد سفر نکنید.

گاهی جهاد در خانه ماندن است

یکی از پژوهشگران عرصه هنر تئاتر در خراسان رضوی نیز گفت: گاهی جهاد "در خانه ماندن" است، جهادی که شاید ساده بنماید ولی به مراتب سخت‌تر از هر جهاد دیگری است.

حمیدرضا سهیلی افزود: در هر حادثه و اتفاقی در جامعه باید بسته به نوع آن، رفتار و کرداری بایسته و شایسته از خود بروز داد. 

وی ادامه داد: در این برهه از زمان که حادثه‌ای موهش در کمین انسانها در همه دنیا نشسته، باید با پرهیز از آمد و شد بی‌مورد در خیابانها که به تهدید جان منجر می‌شود، به مقابله با ویروس منحوس کرونا برخاست.

این هنرمند مشهدی گفت: اکنون "در خانه ماندن" نوعی جهاد است و مردم باید از این جهاد استقبال کنند تا ریشه بیماری دشمن جان مردم کنده شود.

وی افزود: گاهی لازم است برای جهاد، از خانه هجرت کرد و به میدان رزم با دشمن رفت، روبرو با او ایستاد و جنگید و از وطن و عقیده و ایمان دفاع کرد. گاهی هم برای جهاد باید لبخند زد، دستی را گرفت، محبتی را ایثار نمود و اشکی را از نگاهی زدود.

سهیلی ادامه داد: امروز دشمن نه در مرز قرار گرفته و قصد نفوذ دارد که برای بیرون راندنش جهاد کنیم بلکه دشمنی پشت در خانه ما کمین کرده که نه دیده می‌شود و نه می‌توان با آن رودررو جنگید بنابراین می‌بایست برای دفع این دشمن در خانه ماند و او را از گسترش بیشتر در جامعه منع کرد.

وی گفت: "من، تو و ما" در زندگی خود چه کسی را بیشتر از همه دوست داریم؟ فرزندمان، همسر، خواهر، برادر، پدر یا مادرمان؟ عمو، عمه، خاله، دایی و یا دوستان قدیمی را ؟ بیاییم برای خاطر آنکه دوستش داریم در این جهاد شرکت کنیم و دشمن ریز اما بزرگ را جان عزیزانمان و کل جامعه دور و دفع نماییم. کرونا آمده تا عشق، امید و با هم بودن را از ما دریغ کند. ما هم باید با نگاهی باز این اجازه را ندهیم زیرا ملت ما ملت با هم بودن است.

او افزود: در آستانه نوروز و روزگار ذوق و شوق با هم بودن، با دریغی چند روزه از این امر پسندیده، فرصت برپایی دورهمی‌های جاودانه آینده را برای خود و خانواده و اجتماع فراهم آوریم.

هنرمند خراسانی ادامه داد: اکنون وزارت بهداشت و کادر پزشکی در خط مقدم جبهه هستند و به نوع فرماندهی این جنگ را بر عهده دارند، ما نیز باید به عنوان سرباز در خدمت فرماندهی باشیم تا بتوانیم هر چه زودتر در این میدان پیروز شویم.

سهیلی گفت: پیروی از رهنمودها، دستورات بهداشتی، پرهیز جدی از حضور در مجامع و محافل از جمله مواردیست که مردم می‌توانند با رعایت آن در این جهاد و مبارزه به پیروزی کمک کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.