به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت بازار نقره در مقایسه با نرخ طلا که سیر صعودی دارد، کاهش یافته است و بیشتر کارگاه داران نقره در مشهد از تعطیلی کارگاه‌های خود خبر می‌دهند و از قاچاق نقره بی‌کیفیت شکایت دارند.

حسن سوری، یکی از کارگاه داران نقره در مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص موانع و مشکلات در صنف نقره در بازار روز، اظهار کرد: مواد اولیه بسیار گران و از آن جایی که کار خروجی ما نیز سنتی است، لذا قابلیت رقابت باکارهای خارجی و ماشینی را ندارد.

وی با بیان اینکه در گذشته حداقل ۱۵ شاگرد داشتم اما در حال حاضر خودم به تنهایی کارگاه را می‌چرخانم، افزود: عملاً ما که دارای کارگاه‌های کوچک هستیم از کار افتاده‌ایم و هزینه‌ای که صرف می‌کنیم در قبال درآمدی که از آن به دست می‌آوریم، صفر است.

این کارگاه داران نقره در مشهد با بیان اینکه گردش مالی ما بسیار کم شده و مردم خرید نمی‌کنند، افزود: عملاً ما در صنف نقره بیکار شده‌ایم، از سویی قیمت آب رادیوم افزایش پیدا کرده و اگر بخواهیم بر این اساس جمع و تفریق کنیم، اصلاً نمی‌صرفد که با این وضعیت کار کنیم.

سید کاظم مسعودی، یکی از پخش‌کننده‌های عمده نقره داخلی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت فروش نقره، بیان کرد: کار نسبت به سال گذشته ضعیف و نصف شده است، تولیدات داخلی تقویت شده اما از وقتی که نظارت بر قاچاق کالا ضعیف‌تر و فروش کلالی ایرانی ضعیف‌تر شده است.

وی افزود: مشکل دیگر مواد اولیه است که به کارگاه‌ها نمی‌رسد و در این شرایط، تولیدکننده کیفیت کار را کم می‌کند و ما نیز هنگام فروش کار ایرانی با مشکل مواجه می‌شویم.

این پخش‌کننده نقره اظهار کرد: مشکلات اقتصادی و توان پایین خرید مردم نیز در ضعیف شدن بازار بی‌تأثیر نیست، اما اگر جلوی کالای خارجی می‌گرفتند، وضعیت کارگاه‌های ایرانی بهتر بود.

در ادامه باقر معبودی‌نژاد، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت صنف نقره در مشهد، اظهار کرد: مشهد بزرگ‌ترین کارگاه‌های تولیدی نقره را دارد ولی متأسفانه در حال حاضر، وضعیت مناسبی ندارند، چون با مواردی مثل ورود کالاهای خارجی قاچاق و رقابت سخت میان جنس خارجی و داخلی مواجه هستیم.

عیار نقره خارجی بسیار پایین‌تر از نقره داخلی

وی با تأکید بر عیار خوب نقره در مشهد، افزود: کالای خارجی عیار پایین‌تری نسبت به نقره داخلی دارد، لذا می‌توان آن‌ها را ارزان‌تر در بازار توزیع کرد و این امر رقابت را سخت می‌کند؛ از مسئولان تقاضا داریم تا در خصوص عیار نقره‌ها نیز بازرسی و کنترل مخصوص داشته باشند.

معبودی‌نژاد با اشاره به اینکه عیار نقره داخلی کنترل و بر کارگاه‌های مشهد نیز نظارت می‌شود، تصریح کرد: عیار نقره جات داخلی کنترل می‌شود ولی مشکل در خصوص نقره خارجی است چراکه اصلاً نظارتی بر روی این کالاها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با اشاره به اینکه در سال ۹۷، با کمک ستاد مبارزه با کالای قاچاق بازار نقره رونق کمی به خود گرفت، ابراز کرد: در حال حاضر طلا گران شده و مردم تمایل بیشتری به خرید نقره پیدا کردند، اما قاچاق نقره و از سویی عدم توانایی رقابت نقره داخلی با نمونه خارجی باعث شده تا شاهد رکود در این بازار پرطرفدار باشیم.

مبارزه با نقره در حوزه قاچاق کمرنگ شده است

وی متأسفانه در حال حاضر مبارزه با قاچاق در خصوص نقره کمرنگ شده است، اظهار کرد: با توجه به این شرایط بیشتر کارگاه‌های تولید نقره داخل دچار مشکل هستند و برخی از آن‌ها نیز به بدلیجات روی آورده و تمام سرمایه‌شان را نیز از دست داده‌اند.

معبودی‌نژاد ضمن تأکید بر لزوم فروش کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی، عنوان کرد: برای عرضه‌کننده، کالاهای خارجی شیک‌تر و به‌صرفه‌تر است. در قانون، ورود زیورآلات شامل طلا، نقره، پلاتین و.‌.. ممنوع است، لذا تحت هیچ شرایطی کسی اجازه ندارد قانون مصوب را زیر سوال ببرد. باید تولید داخلی را رواج دهیم و اگر بخواهیم کالای خارجی را آزاد کنیم، کارگاه‌هایمان تعطیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه در مشهد دو هزار کارگاه زیورآلات نقره با ۱۶ هزار نیرو در حال فعالیت است، گفت: در حوزه مواد اولیه دچار مشکل و کمبود نیستیم فقط در حال حاضر در خصوص آب رادیوم دچار مشکل هستیم چراکه قیمت آن به دلیل عدم واردات به شدت افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با بیان اینکه لوازم صنعتی اولیه کارگاه‌ها تماماً در ایران ساخته می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، عنوان کرد: صنایع مرتبط با طلا و نقره در شهر اصفهان تأمین می‌شود و مشکلی که منجر به واردات دستگاه‌ها و ابزارآلات شود، نداریم.

عمده‌ترین مشکل در صنف نقره قاچاق است

معبودی‌نژاد افزود: ۹۰ درصد از دستگاه‌های تولید نقره ساخت ایران است، بهترین صنعت‌کاران در داخل کشور وجود دارند که دستگاه جانبی برای جواهر تولید می‌کنند. مشکلی در صنایع و مواد اولیه وجود ندارد و تنها مشکل که همت مسئولان برای رفع آن را می‌طلبد، کالای قاچاق است.

وی افزود: مشکل دیگری که در حال پیگیری است، کالای همراه مسافر است که هر خارجی می‌تواند ۱۵۰ گرم زیورآلات نقره و طلا همراه خودش از کشور خارج کند. ارزش ۱۵۰ گرم طلا معادل ۹ کیلو نقره است و در دستور کار قرار دادند که به جای ۱۵۰ گرم، سه کیلوگرم نقره همراه مسافر از کشور خارج شود. با توجه به زیارتی بودن شهر مشهد و مسافرانی که از کشورهای آسیای شرقی و کشورهای عربی به ایران سفر می‌کنند، اگر این مقدار، سه کیلو باشد، بسیار خوب است و کارگاه‌های تولیدی ما رونق خوبی پیدا می‌کنند و می‌توانند اشتغال‌زایی خوبی در بخش صنعت کنند.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد بیان کرد: اگر ما صادرات نقره داشته باشیم، زمان ورود شمش خام باید ۹ درصد مالیات پرداخت کنیم و این ۹ درصد به هزینه‌های کار اضافه می‌شود ولی اگر خروج در حد سه کیلو آزاد شود، مشکلی در نقره خام به وجود نمی‌آید و به آن اندازه در معادن کشور وجود دارد، ولی اگر بخواهیم صادرات عمده انجام دهیم نیازمند اصلاحاتی در قانون صورت بگیرد و مالیات ارزش افزوده هنگام ورود شمش نقره حذف شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.