از زمان جدی شدن بحث کرونا در خراسان رضوی، تشکلهای مردم نهاد یا سمن‌ها حضور خود را در میدان مبارزه با این بیماری اعلام کرده و با برنامه‌ریزی و گسترده کردن دامنه خدمات خیراندیشانه خود، سه گام اساسی را در اطلاع رسانی، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و ملزومات پیشگیری از کرونا در استان برداشته‌اند.

شاید اگر سمن‌های فعال خراسان رضوی از همان ابتدا به جد وارد میدان مقابله با کرونا نشده بودند سطح آگاهی مردم نسبت به این بیماری آنچنان که امروز افزایش یافته گسترش نمی‌یافت و نا امیدی و ترس در جامعه فروکش نمی‌کرد.

این همدلی و همراهی تشکلهای مردم نهاد با مسوولان خراسان رضوی باعث شده که بیماری کرونا تا حد بسیاری در استان تحت کنترل قرار گیرد و میزان شیوع آن فاجعه آمیز نباشد.

سمن‌های خراسان رضوی جهادگران پشت جبهه

معاون مشارکتهای مردمی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از زمانی که بحث کرونا در این استان جدی شد به همه تشکلهای مردم نهاد یا سمن‌ها در استان فراخوانی مبنی بر جلب همراهی و حمایت آنها در امور پیشگیرانه و مقابله با کرونا ارسال شد.

هادی صالحی عارف با اشاره به وجود ۹۵۲ تشکل مردم نهاد در خراسان رضوی که از استانداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، اداره ورزش و جوانان این استان مجوز دارند افزود: از این تعداد ۶۱ تشکل مردم نهاد در حوزه سلامت فعالیت دارند که جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر را زیر پوشش قرار داده اند.

وی بیان کرد: بعد از انتشار فراخوان، همه تشکلهای مردم نهاد حوزه سلامت و حوزه غیرسلامت در خراسان رضوی نسبت به انجام اقدامات مختلف حمایتی اعلام آمادگی کردند که فعالیتها و تلاشهای آنان را می‌توان در سه محور تشریح کرد.

این مسوول در استانداری خراسان رضوی گفت: محور اول فعالیتهای تشکلهای مردم نهاد در حوزه کرونا مربوط به اطلاع رسانی و بازگشت آرامش به جامعه می‌شود که فعالیت گسترده تشکلها در بستر فضای مجازی و فضای حقیقی باعث شده است که سطح آگاهی مردم خراسان رضوی نسبت به نوع بیماری، راه‌های پیشگیری از آن و موارد مربوط به خودمراقبتی بسیار ارتقا یابد.

صالحی اظهار داشت: تلاش تشکلها در قالب تولید محتوا مانند ضبط فیلمهای یک دقیقه‌ای پیرامون توصیه‌های پزشکی و خودمراقبتی از سوی متخصصان و شخصیتهای دینی و مذهبی و انتشار آن در فضای مجازی، ترند کردن هشتکهای مختلف در ارتباط با کرونا در شبکه‌های اجتماعی، تهیه بروشور و کاتالوگهای اطلاع رسانی و توزیع آن در اماکن عمومی و فعالیتهایی از این دست باعث شد که جامعه هدف هر یک از تشکلها نسبت به موارد بهداشتی و شیوه شیوع و ابتلا اطلاعات کافی به دست آورند.

وی بیان کرد: فعالیتهای موثر و گسترده تشکلهای مردم نهاد در حوزه اطلاع رسانی باعث شده که فضای آرامش و اعتماد نسبت به عوامل دستگاه‌های بهداشتی و پزشکی در استان حاکم شود و جامعه از آن حالت خوف و هراسی که در ابتدای شیوع بیماری وجود داشت خارج شود.

معاون مشارکتهای مردمی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: هم اینک ارتباط با تشکلهای مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری و مقابله با کرونا از طریق فضای مجازی برقرار است و تمام جلسات به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی انجام می‌گیرد و آنها عملکرد خود از طریق این فضا اطلاع رسانی می‌کنند.

صالحی محور دوم فعالیت تشکلهای مردم نهاد را در قالب تامین اقلام بهداشتی تشریح و بیان کرد: اقدامات تشکلها در این حوزه در سه بخش تامین، تولید و توزیع تقسیم بندی می‌شود.

وی بیان کرد: برخی تشکلهای مردم نهاد به صورت خودجوش نسبت به توزیع ملزومات بهداشتی و پیشگیری از کرونا مانند دستکش و ماسک یا مواد ضدعفونی کننده در مناطق مختلف اقدام کرده اند.

این مسوول در استانداری خراسان رضوی گفت: برخی از تشکلهای مردم نهاد اقدام به ضدعفونی کردن اماکن عمومی کرده‌اند به طوری که فعالان این تشکلها در راه آهن، پایانه مسافربری یا برخی اماکن عمومی دیگر حضور یافته و به صورت خودجوش آن اماکن را با مواد ضد عفونی شست و شو داده اند.

صالحی عارف اظهار داشت: برخی از تشکلهای مردم نهاد مانند مجمع خیرین سلامت اقدام به توزیع مقادیر قابل توجهی از مواد ضدعفونی کننده در حاشیه شهر مشهد و مناطق محروم کرده اند.

وی بیان کرد: برخی از تشکلهای مردم نهاد آمادگی خود را برای تولید مواد ضدعفونی کننده یا ماسک اعلام کرده‌اند که در این زمینه باید ستاد مبارزه با کرونا خراسان رضوی نسبت به تامین مواد اولیه و صدور مجوزها مساعدت نماید تا بتوان این اقلام را  با قیمت منطقی و حتی رایگان در اختیار مردم قرار داد.

معاون مشارکتهای مردمی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: محور سوم فعالیتهای تشکلهای مردم نهاد در حوزه کرونا، ارایه خدمات به جامعه هدف خاص است به طوری که برخی تشکلها وظیفه حمایت از بیماران خاص و مراقبت از آنها را برعهده دارند.

صالحی عارف اظهار داشت: بیماران خاص برای انجام برخی از امور پزشکی مانند دیالیز نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند و باید اقلام بهداشتی و پیشگیرانه از کرونا در اختیارشان گذاشته شود و از نظر تامین تجهیزات مورد نظر حمایت شوند.

وی افزود: همه انجمن‌ها و تشکلهایی که در زمینه حمایت از بیماران خاص در استان فعالیت داشتند احصا شدند لذا ضمن اینکه خود تشکلها برای تامین تجهیزات مورد نیاز بیماران در پیشگیری از کرونا تلاش می‌کنند ما نیز اقدامات حمایتگرانه‌ای در این زمینه انجام دادیم تا بیماران برای مراجعه به بیمارستانها در تامین ملزومات پیشگیری از کرونا دچار مشکل نشوند و فرآیند درمان آنها به تاخیر نیافتد.

خیرین سلامت پیشگام در مقابله با کرونا

رییس شورای مشارکتهای زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مجمع خیرین سلامت یکی از نخستین تشکلهای مردم نهاد بود که در بحث پیشگیری از کرونا وارد عمل شد و هم اینک در حال انجام فعالیتهای گسترده از حوزه اطلاع رسانی تا توزیع اقلام بهداشتی است.

آرزو حیدریان افزود: مجمع خیرین سلامت در چهار حوزه پیشگیری و آموزش و پژوهش، کمک به حوزه دارو و درمان، کمک به بیماران نیازمند و بهداشت روان فعالیت دارد و مهمترین فعالیت شورای مشارکتهای زنان در حوزه سلامت کودکان و بانوان است.

وی بیان کرد: مجمع خیرین سلامت در مواقع بروز بحران‌ها مانند سیل، زلزله و بیماری نیز طبق شیوه‌نامه‌ای وارد عرصه فعالیت می‌شود همان طور که این مجمع با توجه به مسوولیت اجتماعی خود در زلزله کرمانشاه نخستین کانکسها را برپا کرد، یا در سیل شمال کشور نخستین بسته‌های اقلام بهداشتی را برای توزیع بین سیلزدگان به مناطق سیل زده ارسال کرد.

رییس شورای مشارکتهای زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی گفت: در ارتباط با کرونا اول اسفندماه ماه، این شورا نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی ارسال کرد و طی آن نامه راه‌اندازی پویشی تحت عنوان "نه به کرونا" را اعلام نمود تا آقای رزم حسینی دستورات لازم را برای حمایت از این پویش صادر کنند و دستگاه‌هایی اجرایی برای حمایت وارد عمل شوند.

حیدریان اظهار داشت: پس از آن این شورا نشستی با ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار کرد که در آن مقرر شد در قالب پویش "نه به کرونا" محلولهای ضدعفونی کننده تولید شده و بین بیماران خاص، زنان باردار، ساکنان مناطق محروم و حاشیه شهر و اماکن عمومی توزیع شود و از این طریق انتقال ویروس کرونا به حداقل برسد.

وی بیان کرد: تولید محلولهای ضدعفونی کننده با کمک متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی، دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، معاونت غذا و دارویک دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت و توزیع آن از پنجم اسفندماه با همکاری موسسات خیریه مانند انصارالهادی و گروه‌های دیگر در سطح شهر آغاز شد.

رییس شورای مشارکتهای زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی گفت: مقرر شد با همکاری خیرین و هیئات مذهبی، پایگاهی برای توزیع بسته‌های مرتبط با اقلام بهداشتی مستقر و این اقلام در تجمعات مذهبی بین مردم توزیع شود که این مهم نیز در ایام شهادت امام هادی (ع) و ولادت امام جواد (ع) انجام گرفت و این روند در اعیاد و مناسبتهای دیگر ادامه  خواهد داشت.

حیدریان اضافه کرد: با کمک دفاتر تسهیل‌گری نیز توزیع بسته‌های حاوی اقلام بهداشتی را در مساجد، نانوایی‌ها و اماکن عمومی مناطق حاشیه شهر مشهد آغاز کردیم که در کنار این بسته‌ها، بوروشورها و کاتالوگهای آموزشی مربوط به بایدها و نبایدهای مقابله با کرونا شرح داده شده است و در اختیار ساکنان حاشیه شهر قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: شورای مشارکتهای زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی علاوه بر فعالیت در حوزه کرونا، در حال تدارک بسته‌های عیدانه و بسته‌های غذایی برای خانواده‌های محروم که هر ساله متقاضی کمکهای این تشکل هستند می‌باشد که توزیع آنها به زودی آغاز می‌شود.

او ادامه داد: در حوزه محتواسازی برای پیشگیری و اطلاع رسانی در حوزه کرونا، با همکاری روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال تولید فیلمهای انیمشینی برای کودکان، نصب بیلبوردهای اطلاع رسانی در سطح شهر و تولید فیلمهایی برای تشویق مردم به ماندن در خانه و پر کردن اوقات فراغتشان در خانه هستیم.

بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان تاکنون  آزمایش ۸۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در  خراسان رضوی مثبت شده است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۵۱ نفر بیشترین آمار را در بین دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی این استان دارد.

دانشکده علوم پزشکی نیشابور با ۲۵ مبتلا به ویروس کرونا پس از مشهد بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است.
بنا به اعلام مقامات بهداشتی و پزشکی خراسان رضوی اوج انتشار ویروس کرونا از دو روز گذشته در این استان آغاز شده است و مردم بدانند در مقطع حساسی قرار داریم از این رو از خانه بیرون نیایند و توصیه های ایمنی را جدی بگیرند.
شستن مرتب دستها، پرهیز از قرار گرفتن در تجمع ها و در صورت لزوم استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی از سوی همه افراد جامعه به ویژه مبتلایان به سرماخورگی توصیه جدی وزارت بهداشت به مردم در پیشگیری از این بیماری است.

 هم اکنون پنج میلیون نفر از جمعیت شش و نیم میلیونی استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه جمعیت استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام، گناباد و نیشابور خدمات رسانی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.