دیالیز صفاقی با همودیالیز که روش رایج‌تری است و طی آن خون فیلتر می‌شود تفاوت دارد و در دیالیز صفاقی شخص می‌تواند درمان خود را در خانه، محل کار و حتی هنگام مسافرت ادامه دهد و همچنین نسبت به همودیالیز نیاز کمتری به مصرف دارو و رژیم‌های غذایی محدود دارد.

دیالیز صفاقی روشی است که برای دفع مواد زائد از خون، در افرادی که کلیه‌هایشان کارایی لازم را ندارد، به کار گرفته می‌شود به این شکل که طی دیالیز صفاقی، رگ‌های خونی لایه احشایی شکم (صفاق یا روده‌بند) به کمک جریان مایع دیالیز در طرفین صفاق، کار کلیه‌ها را انجام می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز سه شنبه در این آیین گفت: ایران در حوزه پزشکی در منطقه خلیج فارس بی نظیر است و هم اکنون ۲۲ داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید می‌شود.
سورنا ستاری افزود: ۶۰۰ شرکت در حوزه بیوتکنولوژی در ایران فعالیت می کنند و رتبه سوم آسیا را در این زمینه در اختیار داریم که باید از این ظرفیت برای صادرات بیشتر استفاده کرد.
وی ادامه داد: این محدودیتهاست که برای ما نوآوری ایجاد کرده و همه این ابتکارها زاییده تحریم‌هاست.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه دست کم ۵۰ درصد صادرات دانش بنیان ما در حوزه بیوتکنولوژی است افزود: پنج هزار شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و حوزه ای در بخش دانش بنیان نیست که در آن حوزه کمبود نیرو و متخصص داشته باشیم.
ستاری افزود: آمادگی داریم به هر شکلی همکاری کنیم تا جوانان و نخبگان در مراکز فناوری و نوآوری وارد شوند همچنین آمادگی داریم ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را کم کنیم.
مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن هم گفت: هزینه یک بیمار همودیالیز ۹۶۰ میلیون ریال و با دیالیز صفاقی ۶۲۰ میلیون ریال است.
دکتر مجید طبسی افزود: برای واردات تجهیزات دیالیز صفاقی امسال باید هشت میلیون یورو هزینه می‌کردیم که با توجه به رسیدن به دانش فنی این تجهیزات حتی یک ریال هم صرف نشد.
وی ادامه داد: در تفاهم نامه‌هایی که در گذشته با شرکت‌های خارجی داشتیم قرار بود دانش فنی تجهیزات را نیز به ما منتقل کنند اما به تعهد خود عمل نکردند و ما با دانش بومی و داخلی به آن دست یافتیم.
مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن گفت: مشکلاتی با بیمه سلامت، مالیات سال ۹۳ و اخذ قیمت جدید محلول دیالیز صفاقی وجود دارد که امیدواریم زودتر رفع شود.
تولیت آستان قدس رضوی هم در این مراسم اظهار داشت: علم و دانش شاخصه مورد تاکید اسلام است و بر همین اساس تمدن نوین اسلامی شکل گرفت.
حجت الاسلام احمد مروی افزود: اسلام بسیاری از خطوطی که جامعه جاهلی عرب درست کرده بود را از بین برد و شاخصهایی مثل تقوا را آورد.
وی اظهار داشت: بخش خصوصی ریسک پذیر نیست و به دنبال درآمد است و این ما هستیم که به عنوان بخشهای عمومی و دولتی باید ریسک پذیر باشیم در جاهایی که بخش خصوصی هست میدان را تنگ نکنیم و عقب‌نشینی کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: در حوزه شرکت های دانش بنیان باید پیشتاز باشیم و کارهای ما باید ماندگار باشد و در صورتی ماندگار است که علمی باشد. 
مروی افزود: در فعالیتهای اقتصادی نگاه سوداگرانه نداریم بلکه نگاه اولیه ما خدمت به مردم است و باید ببینیم نیاز کشور چیست و کسب سود در مرتبه دوم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.