در هر دوره از برگزاری انتخابات در زمینه‌های مختلف از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری، فرهنگیان هم در زمینه اجرا، نظارت و بازرسی و هم در عرصه مشارکت و حضور در پای صندوق‌های رای همیشه اثر پررنگ و پرنمود از خود به جا گذاشته‌اند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی نیز عرصه‌ دیگر از نقش‌آفرینی و مشارکت فعال فرهنگیان این استان است. 

فرهنگیان ۸۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در این دوره از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ۸۰ درصد عوامل اجرایی ، نظارت و بازرسی انتخابات در استان را فرهنگیان تشکیل داده‌اند که بیش از ۲۵ هزار نفر می‌باشند.

قاسمعلی خدابنده افزود: حضور فرهنگیان این استان به عنوان قشر زحمتکش و پرتلاش در برگزاری انتخابات بسیار خوب بوده که از آنان تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: این میزان حضور و نقش‌آفرینی نشان از وظیفه‌مندی این قشر و مسوولیت‌پذیری آنان دارد.

فرهنگیان پیشتاز در مشارکت سیاسی

خدابنده گفت: در حوزه مشارکت مردم در انتخابات نیز فرهنگیان به نسبت سایر اقشار حضور پررنگ‌تری دارند که با توجه به تمدید زمان برگزاری انتخابات هنوز آمار مشارکت این قشر را به صورت دقیق نداریم.

وی افزود: فرهنگیان به عنوان پیشتازان و طلایه‌داران مشارکت‌های اجتماعی، مدنی و سیاسی در برهه‌های مختلف همواره نقش و اثرگذاری خود را ثابت کرده‌اند.

وی در خصوص علت حضور چشمگیر فرهنگیان در ستاد برگزاری انتخابات اظهار داشت: این حضور علل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به تعداد بسیار فرهنگیان در استان خراسان رضوی نسبت به سایر کارکنان ادارات، سابقه زیاد مشارکت فرهنگیان به عنوان عوامل اجرایی در ادوار مختلف، حضور معلمان در دورترین روستاها و مناطق به عنوان تنها نماینده رسمی دولت و میزبانی از شعب اخذ رای در مدارس اشاره کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی علت مشارکت و حضور پررنگ فرهنگیان در پای صندوق‌های رای را نیز جایگاه والای این قشر در جامعه و سابقه حضور آنان در عرصه‌های مختلف انقلاب دانست.

وی گفت: فرهنگیان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس و عرصه‌های تعیین کننده دیگر جزو اقشار تاثیرگذار بوده‌اند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به نوعی انقلاب فرهنگی است لذا فرهنگیان خود را صاحبان انقلاب می‌دانند و در هر عرصه سیاسی، مدنی و اجتماعی مربوط به سرنوشت کشور، حضور پررنگ دارند.

خدابنده ادامه داد: علاوه بر این در برگزاری انتخابات مختلف، نامزدهای انتخاباتی به دنبال جلب نظر و رای فرهنگیان هستند و فرهنگیان نیز به عنوان گروه مرجع و قابل اعتماد مردم، هدایتگر انتخاب آنان به شمار می‌روند.

وی گفت: چنین شرایط و دلایلی موجب شده است هم فرهنگیان با قوت وارد عرصه شوند و هم مردم به فرهنگیان به عنوان گروه مرجع توجه کنند.

فرایند رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح جمعه دوم اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در چهار هزار و ۲۳ شعبه اخذ رای ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی آغاز شد.
هزار و ۶۱۲ شعبه از این تعداد در روستاهای خراسان رضوی برپا شده‌است. 
بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی هم‌اینک ۷۵ هزار نیروی اجرایی در این استان دست‌اندرکار اجرای امور انتخابات هستند. در این چارچوب برای هر شعبه اخذ رای پنج نفر نیروی اجرایی مشغول کار هستند.
همچنین شمار عوامل اجرایی در هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای خراسان رضوی برای پاسخگویی به مراجعه احتمالی بیش از حد معمول رای‌دهندگان تا هفت نفر در نظر گرفته شده است.
چهار میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۱۰ نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در انتخابات امروز واجد شرایط رای دادن هستند. 
دو میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۸۲ نفر از این تعداد شهروند خراسانی را زنان و ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۲۸ نفر آنها را مردان تشکیل می‌دهند. 
رای‌اولی‌های خراسان رضوی نیز ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ نفر هستند که امروز برای نخستین بار با حضور در پای صندوق‌های رای‌گیری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت می‌کنند. 
آخرین آمار تعداد نامزدهای باقیمانده در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی ۴۷۹ نفر یعنی۲۷ رقیب برای هر صندلی سبز خانه ملت از این استان است. 
امروز همچنین انتخابات میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور پنج نامزد در خراسان رضوی در جریان است.
حسن جعفری معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با استناد به نظرسنجی‌های صورت گرفته اخیر، میزان مشارکت شهروندان خراسانی را در انتخابات امروز بین ۵۲ تا ۵۶ درصد پیش‌بینی و تاکید کرد: انتظار می‌رود این عدد افزایش یابد. 
۱۸ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.
"حوزه مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.
حوزه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستان‌های فیروزه و نیشابور با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستان‌های فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستان‌های سرخس و فریمان و بخش‌های احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستان‌های بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستان‌های رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستان‌های تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستان‌های بینالود (طرقبه‌-شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.