عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این نشست گفت: در زمان طرح و تصویب این قانون در مجلس خبرگان مخالفان تصویب این قانون معتقد بودند نظارت مهم است ولی باید به گونه‌ای باشد که حق مردم نادیده گرفته نشود.
دکتر عباس شیخ الاسلامی افزود: حق و تکلیف در انتخابات بسیار مهم است و جزء ارکان مردم سالاری به شمار می‌آید که نباید به آن ضربه‌ای وارد شود و بر این اساس است که رسانه آزاد و انتخابات آزاد باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: به نظر من نظارت استصوابی نقدپذیر است زیرا احتمال می‌رود حق افراد به نوعی تضییع شود.
وی گفت: در بسیاری از کشورها اجرای انتخابات و نظارت بر آن از یکدیگر جداست و از طریق احزاب بر انتخابات نظارت می‌شود زیرا این امر بر عهده خود مردم و قضات آشنا بر این موضوع است تا اگر شخصی در این مورد ادعایی داشت به درستی بررسی شود.
شیخ الاسلامی افزود: مواردی همچون التزام عملی به اسلام و قانون اساسی و همچنین اعتقاد به ولایت فقیه باید به صورت مشخص تر در قانون اساسی دیده شود تا در زمان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی امکان کمّی برای بررسی صلاحیت ها وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: گاهی ممکن است به دلیل وجود تعداد زیاد پرونده‌های نامزدها، اعضای شورای اجرایی نتوانند در زمان اندک، پرونده ها را برسی کنند و ممکن است به صِرف وجود پرونده طلاق، صلاحیت فرد مورد تایید قرار نگیرد، در حالی که استعلام از مراجع قضایی در مورد محکومیت های فساد اخلاقی و مالی و به عبارتی محکومیت موثر است.  
این استاد دانشگاه گفت: در حقوق عمومی استصواب وجود ندارد بلکه مرتبط با حقوق خصوصی است.
وی افزود: شورای نگهبان باید صلاحیت فرد را تایید یا رد کند ولی به دلیل کم بودن زمان بررسی، عدم احراز صلاحیت نیز باعث شده است افراد نتوانند به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند.
دبیر سابق نهضت آزاد اندیشی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تنها انتخاباتی که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود، انتخابات شورای شهر و روستاست و شاهد هستیم که تعداد بسیاری از افراد انتخاب شده، پس از حضور در شورا دارای مشکلاتی شدند که منجر به جلب و صدور رای قضایی برای آنها شد.
مهدی شیعه علی افزود: پس این که گفته شود اگر نظارت استصوابی وجود نداشته باشد افراد متخصص و سالم وارد عرصه سیاسی کشور می‌شوند، زیاد درست نیست.
وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود، اعضای شورای نگهبان باید بی‌طرف باشند صحیح نیست، بلکه هرکس نظر و رای شخصی خود را دارد ولی نباید این نظر بر روی تصمیم او در بررسی صلاحیت افراد تاثیر بگذارد.
وی گفت: بهتر است به جای حمله به شورای نگهبان، نمایندگان قوانین مربوط به انتخابات را به تصویب برسانند و این شورا باید موارد قانونی را نسبت به نمایندگان تطبیق دهد.
وی ادامه داد: در تمام دنیا نظارت استصوابی وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد تا یک مرجع حرف آخر را بزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.