نویسنده کتاب در این نشست گفت: تاکنون کتاب‌های بسیار خوبی در مورد اندیشه سیاست ورزان غربی و اسلامی نگارش و منتشر شده است ولی نوع اندیشه ورزی سیاست و حکومت در تاریخ ایران کمتر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.  
دکتر روح الله اسلامی افزود: در این کتاب سعی شده است عوامل مرتبط با زمان انحطاط یا اقبال به سیاست و حکومت داری در تاریخ گذشته ایران و دوره‌های میانه و معاصر مورد تحلیل قرار گیرد.  
وی ادامه داد: در این کتاب اندیشه "ایرانشهری" و مولفه‌هایی که دچار تغییر شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.   
در خلاصه این کتاب توسط ناشر آمده است: این کتاب روایت اندیشۀ سیاسی‌ تداومی ایران در بستر حکومت‌مندی ایرانشهری است. مدل‌ها و شاخص‌های شکوه و فرود حکومت‏‌مندی از عهد باستان تا دورۀ جدید با تأکید بر اندیشمندان، رساله‌های فنی مملکت‌داری و نیز تحلیل و گزاره‌های آن‌ها برای آبادانی کشور بررسی می‌شوند.  
در بخش دیگری از این خلاصه آمده است: نوشتار در هزارمین سال تولد خواجه‌نظام‌الملک نوشته شده و دو فصل کتاب به اندیشه‌های نظام‌ساز و هنر حکومت او اشاره دارد. در این کتاب ابتدا از منظر فیلسوف عقل‌گرای آلمان، یعنی هگل، اندیشۀ ایران در دورۀ باستان بررسی می‌شود و سپس از این شکوه به انحطاط پایان عصر ساسانیان، قدم می‌نهیم، جایی که ارداویراف‌نامه‌ها مشروعیت نظام سیاسی را نابود کردند.
خلاصه کتاب می‌افزاید: در ادامه به تداوم خرد سیاسی ایران در دورۀ میانه می‌پردازیم. در این بخش سعی شده است زوایای کار نشدۀ اندیشمندان مهمی همچون ابن‌مقفع، فردوسی، مسکویه و خواجه‌نظام‌الملک تحلیل شوند و در پایان نیز ارتباط استراتژیک آن‌ها با زمانۀ معاصر، به‌ خصوص با محوریت حفظ ایران بررسی می‏‌شود.
این کتاب در سال جاری و توسط دانشگاه فردوسی مشهد در ۲۵۰ نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.