سالم صلواتی بعد از اکران فیلم پدران در سینما هویزه مشهد در نشست نقد و بررسی این فیلم افزود: انگیزه ساخت این فیلم به چالش من با پسرم باز می‌گردد چنانکه چند سال قبلی فیلمی ساختم که چالشهای من با پدرم را به تصویر می‌کشید و در مجموع سعی شد با کمک نویسنده فیلمنامه "محمدرضا گوهری" که فردی شناخته شده در حوزه مسایل جامعه شناسی است به مسایل نسل کنونی پرداخته شود.

وی ادامه داد: مساله موبایل امروزه جهانی شده و اتفاقاتی که پیرامون موبایل و از جنس آن رخ می‌دهد عادی شده است از این رو از موضوع موبایل در این فیلم استفاده شده که کاربردهای خوب و بد آن با هم نشان داده شود.

 او اضافه کرد: چنانکه گفتم این فیلم چالش من با پسرم را نشان می‎‌دهد، چالشی که وجود داشته و خواهد داشت، در فیلم دیالوگی وجود دارد که پدر فکر می‌کند که چون فرهنگی است و سواد بیشتری نسبت به نسل قبل خود دارد تربیت بهتری هم در مورد پسرش داشته اما در نهایت اتفاقات باعث می‌شود که بگوید "چه فکر می کردیم و چه شد" و این نشان می‌دهد که گرچه نسل امروز فرزندان کمتری نسبت به نسل دیروز دارند اما حتما تربیت فرزند در این دوره بهتر از گذشته نیست.

فیلمی از جنس روزمره‌های زندگی

کارگردان فیلم "پدران" در خصوص ارتباط خود با فیلمنامه نویس گفت: تقریبا این فیلم دوره ای پنج ساله را طی کرده  و نخستین جرقه برای ساخت آن چند سال قبل زده شده است.

صلواتی افزود: چند سال قبل فیلمنامه نویس این فیلم به منطقه کردستان آمد، در آن زمان ساخت فیلمی را در کردستان مدنظر داشتم و پیرامون آن تحقیقاتی انجام داده بودم و چند روزی را با آقای گوهری سپری کردم و ایده ساخت فیلم "پدران" در آن زمان شکل گرفت و در نهایت قصه کمابیش ساختار خود را پیدا کرد.

وی اضافه کرد: طرح فیلمنامه‌ای که در کردستان به ذهنم رسید به لحاظ ممیزی‌های سازمان سینمایی اجرا نشد اما با همراهی آقای گوهری نوشتن فیلمنامه "پدران" در سال ۱۳۹۳ آغاز و چند مرتبه بازنویسی شد که می توانم بگویم همکاری با آقای "محمد رضا گوهری" برای من مانند گذراندن یک دوره دانشگاهی بود.

کارگردان فیلم "پدران" با بیان اینکه فیلم "پدران" دو مرتبه پیش تولید داشته است افزود: برای هر کدام از این پیش تولیدها در رفسنجان و سنندج، یک بار فیلمنامه، بازنویسی شد و آخرین بازنویسی آن مربوط به شهر همدان بود که شالوده اصلی فیلمنامه "پدران" در آنجا شکل گرفت.

صلواتی گفت: از همان ابتدا برای من مهم بود که دیالوگ، میزانسن و بازیها در فیلم تبدیل به فیلمی از جنس مسایل روزمره، مستندگونه و بدون اغراق شود و به همین دلیل فیلم ساده و فاقد پیچیدگی است.

وی ادامه داد: حتی در دیالوگها سعی شد که بازیگران آنها را تبدیل به صحبتهای روزمره خود کنند تا مخاطب احساس کند که قالب بیرونی این آدمها را می شناسد و به آنان نزدیک است.

او اضافه کرد: در سکانسهای فیلم هم از جاذبه‌های گردشگری همدان بهره گرفته شد که مخاطبان بدانند این اتفاقات می‌تواند در زندگی روزمره آنان نیز رخ دهد.

پدران و پسران قصه ما

کارگردان فیلم "پدران" گفت: سانحه رانندگی که در فیلم اتفاق می‌افتد بر اساس یک داستان واقعی است سانحه‌ای که برای محکومیت مسببان آن حکمی صادر می‌شود اما بعدها مشخص می‌ شود که واقعیت چیز دیگری است مثل حوادثی که ما در زندگی روزمره می‌بینیم و در مورد آنها قضاوت می‌کنیم اما با واقعیت فاصله زیادی دارد.

صلواتی افزود: دو پسر به نامهای "سینا" و "مانی" در خودرویی قرار گرفته و تصادف می‌کنند و از خودرو به بیرون پرت می‌شوند سپس پدران این دو در فیلم تلاش می‌کنند که بفهمند چه کسی پشت فرمان بوده و در واقع آنان تلاش می‌کنند که بفهمند کدامیک فرزند خود را بهتر تربیت کرده است.

وی ادامه داد: ما در این فیلم با پسران شروع می‌کنیم و با پدران ادامه می‌دهیم، این فیلم نمی‌خواهد مطلبی متفاوت تر از آنچه وجود دارد را بیان کند و در مجموع این فیلم داستان پدرانی است که به سبب معمایی که به وجود می‌آید سعی می کنند یک احقاق حقی از منظر خودشان انجام دهند.

کارگردان فیلم "پدران" گفت: در این فیلم تلاش می‌شود پدرها را به شناخت بهتری از وضعیت پسرهایشان برسانیم و در نهایت واقعیتی را که مخاطب کمابیش با آن آشناست را دوباره از منظری دیگر و مقداری تاثیرگذارتر بازنمایی کنیم و نکته دیگر این که در این فیلم به شدت از محکوم کردن یا قضاوت درباره افراد یا محق دانستن آنان خودداری شده است.

صلواتی افزود: قصه "پدران" می‌خواهد بگوید که برخی اوقات اتفاقات باعث می‌شود، فاصله‌هایی به وجود آید و دوستی‌هایی تبدیل به دشمنی شود.

وی ادامه داد: این فیلم از منظر تربیتی و آموزشی بدون اینکه بخواهد شعاری دهد یا سفارش نهادی را اجرا کند سعی کرده از نگاه دغدغه مند ما نسبت به اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم قصه ای را بگوید که مخاطب را همراه سازد.

کارگردان فیلم "پدران" گفت: در این فیلم پدری که معلم نمونه شهر است به خاطر شرایطی که به وجود می‌آید دست به کارهایی می زند که تصورش را هم نمی کرده است و در نهایت معلم به نقطه‌ای می‌رسد که خودش از معلمی استعفا می‌دهد و می‌گوید "وقتی من خودم نتوانم فرزندم را به درستی تربیت کنم چگونه می توان انتظار داشت که فرزندان مردم را درست تربیت کنم" و همین شناختی که معلم در نسبت با خودش به آن می‌رسد هدف ما از ساخت این فیلم بود.

تدوین فیلم نیاز به اصلاح دارد 

کارگردان فیلم "پدران" گفت: شاید بتوان یکی از اشکالات فیلم را در تدوین آن دانست که علت آن نیز این بود که امسال به دلیل وقایع تلخی که رخ داد زمان ارسال فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با تاخیر اعلام شد و برخی فیلمسازان موفق نشدند که نسخه کامل فیلم را تحویل دبیرخانه دهند.

صلواتی افزود: تدوین فیلم "پدران" برعهده "حسن حسن دوست" بود که ایشان تدوین فیلم "خورشید" را همزمان برعهده داشت و این موضوع باعث شد که تدوین فیلم "پدران" کامل نشود و حتی فیلم "خورشید" در میانه جشنواره به دبیرخانه رسید.

وی اضافه کرد: در مجموع باید روی تدوین ۴۵ دقیقه اول فیلم "پدران" کار بیشتری صورت گیرد.

کارگردان فیلم "پدران" گفت: نیروی انتظامی هم باعث شد که سکانسی را از فیلم عوض کنم که در آن ماموری که در بیمارستان مواد مخدر را به دست پدر می‌دهد دانش آموز اوست که تلاش می‌کند در عالم استادی و شاگردی، یکی از نشانه‌های جرم را حذف کند.

به گزارش ایرنا، در خلاصه داستان این اثر آمده است: رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند در "پدران" ، ساخته جدید سالم صلواتی، حادثه‌ دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد و این رو در رویی را به تصویر می کشد.

سالم صلواتی با فیلم زمستان آخر به شهرتی بین‌المللی رسید و این فیلم جوایز متعددی در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره فجر، فیلم بیروت، زردآلوی طلایی ارمنستان و بغداد را از آن خود کرد.

در این فیلم که علیرضا ثانی‌فر نقش اصلی را بر عهده دارد هدایت هاشمی و گلاره عباسی نیز حضور دارند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.