سید ابراهیم علوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به روستاها باید از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات لازم جذب شود.
وی ادامه داد: طول شبکه آب در روستاهای استان حدود ۲۴ هزار کیلومتر است که به علت فرسوده بودن شبکه ۳۰ درصد آب به هدر می‌رود. 

وی گفت: سه هزار و ۳۱۴ روستا با جمعیت یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر در این استان وجود دارد که ۲ هزار و ۵۹۸ روستا از این تعداد دارای بیش از ۲۰ خانوار جمعیت است و یک میلیون و ۷۱۸ هزار نفر در این روستاها ساکن هستند.
علوی افزود: از روستاهای بیش از ۲۰ خانوار جمعیت استان ۲ هزار و ۴۸۶ روستا با جمعیت یک میلیون و ۵۸۳ هزار نفر زیرپوشش خدمات بهداشتی آب قرار دارد.
وی ادامه داد: از نظر جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب ۹۷ درصد روستاها از این شاخص بهره‌مند هستند و ۲۴ آزمایشگاه آب برای کنترل مطلوبیت آب در روستاهای استان فعال است.
وی گفت: آب مورد نیاز روستاییان استان از هزار و ۱۵ حلقه چاه، ۲۰۴ چشمه و ۸۳ رشته قنات تامین می‌شود.
علوی افزود: خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی بالاترین جمعیت روستایی در کشور را دارد.
وی در خصوص یکپارچه‌سازی خدمات در شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز اظهار داشت: پروژه یکپارچه سازی از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و پس از مدتی مسکوت ماند و از سال ۱۳۹۸ دوباره توسط وزارت نیرو مطرح شد که در آستانه اجرایی شدن است.
وی گفت: در این طرح شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با هم ادغام خواهند شد و هم‌اینک این طرح در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان در مرحله عملیاتی قرار گرفته و در خراسان رضوی نیز حداکثر تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود.
علوی افزود: پس از اجرای این طرح شرکت آب و فاضلاب مشهد هم تبدیل به شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد خواهد شد و روستاهای این شهرستان زیرپوشش این شرکت قرار خواهند گرفت.
در حال حاضر بیش از  یک میلیون و ۵۹۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۴۸۶ روستای این استان زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند. این شرکت هم‌اکنون با افزون بر ۶۰۰ هزار مشترک بیشترین جمعیت روستایی زیرپوشش را در کشور دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.