استاندار خراسان رضوی دوم تیرماه امسال طی سخنانی از تمرکزگرایی به عنوان یکی از عیوب ساختاری کشور یاد و بیان کرده بود: در تمام دولتهای پس از انقلاب اسلامی تمرکزگرایی افزایش یافته و نظام تمرکزگرا مانع پویایی بدنه اجرایی شده است.

علیرضا رزم‌حسینی فساد اداری و نارضایتی مردم را ماحصل بوروکراسی پیچیده اداری در کشور توصیف و بیان کرد: اختلافهای سیاسی باعث ایجاد فاصله بین مردم شده و به اسم دموکراسی و احزاب باندهایی در کشور به وجود آمده که فعالیت آنها نتیجه‌ای جز عقب‌افتادگی نداشته است.

وی همچنین در سخنان دیگری "بوروکراسی نحس اداری" را عامل دلسردی فعالان اقتصادی عنوان کرده بود.

همه ارکان حاکمیت زیر ذره‌بین رسانه

استانداری خراسان رضوی همچنین ۲۰ مرداد ماه امسال خبری از استاندار این استان منتشر کرد که در آن آمده است: اصحاب رسانه رسالت دارند که عملکرد همه ارکان حاکمیت را زیر ذره‌بین برده و مورد بررسی قرار دهند زیرا این کار به تصحیح نقاط ضعف و بهبود عملکردها کمک خواهد کرد اما بدون شک نقد و بررسی با تهمت و افترا راه به جایی نخواهد برد.

رزم‌حسینی به انتظارات بر حق رسانه‌ها از ارکان حاکمیت اشاره و بیان کرد: مطالبه به حق خبرنگاران این است که امنیت و آزادی آنها را فراهم کنیم و مدیران دستگاههای اجرایی هم به اصل پاسخگویی پایبند باشند.

استاندار خراسان رضوی وم مهر ماه گذشته هم در نشستی با رسانه‌های استان گفت: معتقدیم که همه مدیران اجرایی استان باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و اگر موردی خلاف این سیاست توسط اصحاب رسانه مشاهده شد به معاونت سیاسی، امنیتی استانداری منعکس شود تا رسیدگی کنیم. بنای ما بر این است که از طرف هیچ کدام از دستگاههای استان از خبرنگاران و رسانه‌ها شکایتی صورت نگیرد و همواره هم بر این اصل تاکید خواهیم کرد.

با وجود این همه تاکید از سوی عالیترین مقام دولت در خراسان رضوی به نظر می‌رسد رویکرد برخی مدیران دستگاهها در این استان نسبت به رسانه چیز دیگری است.

خبرنگاران سووالات خود را کتبی مطرح کنند

مدیر روابط عمومی یکی از ادارات‌کل خراسان رضوی که فعالیت تخصصی داشته و با ارباب رجوع عمومی سروکار بسیار ندارد به خبرنگار ایرنا گفت: حدود یک هفته‌ای است به بنده اعلام شده خبرنگاران باید ابتدا موضوع و سووالات مورد نظر خود را به صورت کتبی به روابط عمومی ارائه کنند تا پرسشها به مدیرکل داده شود و ایشان، معاون یا کارشناس مربوطه را برای پاسخگویی معرفی کنند.

مدیرکل یک دستگاه خدمت‌رسان نیز که با ارباب رجوع بسیار سروکار دارد و رسانه‌ها نیازمند دریافت اخبار آن دستگاه اجرایی به ویژه در شرایط بحران هستند هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ایجاد سازوکار جدید ارتباط با رسانه‌ها را گوشزد و بیان کرد: از این پس تنها باید از طریق مسوول روابط عمومی با این دستگاه ارتباط برقرار نمائید و مدیران و معاونان مجاز به پاسخگویی تلفنی به رسانه نیستند.

وی دلیل این تصمیم جدید در ارتباط با خبرنگاران را جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها و مراقبتهای امنیتی عنوان کرد!

مسوول روابط عمومی همین اداره‌کل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اخیرا معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی هرگونه ارتباط تلفنی مدیران و معاونان دستگاههای اجرایی استان را به دلیل برخی اقدامات نظیر تقلید صدا توسط مصاحبه‌کنندگان  ممنوع کرده لذا خبرنگاران باید از طریق روابط عمومی سووالات خود را مطرح کرده و پس از پیگیری، پاسخ لازم به آنان ارائه خواهد شد.

مصاحبه با رسانه‌ها مورد تاکید معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی

این در حالی است که مدیران دستگاهها سالهاست خبرنگاران و شماره تلفن آنها را می‌شناسند و بروز این نوع سوءاستفاده‌ احتمالی بسیار بعید به نظر می‌رسد لذا مدیران می‌توانند با اطمینان پاسخگوی سووالات رسانه‌ها باشند. با این حال مسوول روابط عمومی مربوطه از ارائه راه‌حلی برای ارتباط موثر با رسانه خودداری کرد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی نیز در باره دستور منتسب به وی مبنی بر ممنوعیت مصاحبه تلفنی مدیران استان با رسانه‌ها گفت: این مطلب صحت ندارد بلکه در نشست  شورای اداری فقط به مدیران استانی تاکید شد مراقب تخلیه تلفنی معاندان و منافقان باشند.

حسن جعفری افزود: مدیران لازم است فرد مقابل را در تماس تلفنی ابتدا بشناسند بعد پاسخ دهند. البته مصاحبه با رسانه‌ها مورد تاکید موکد اینجانب قرار دارد.

حال ما مانده‌ایم با دستگاههایی که نامشان ذکر نشد اما این روزها راه ارتباط رسانه را با خود باریک و سختگذر کرده‌اند. البته امیدواریم تاکید معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی این مشکل را حل کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.