محسن صالحی‌نیا روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی تربت‌حیدریه افزود: ۲۳ درصد از این ۴۵ هزار واحد صنعتی به بهره برداری‌ رسیده در کشور راکد هستند که با سیاست های حمایتی دولت هم اکنون بیش از ۹۰۰ واحد دوباره به چرخه تولید بازگشته‌اند که البته برنامه ما تا پایان امسال، بازگرداندن هزار و ۵۰۰ واحد به چرخه تولید است.
وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی کشور، کمتر از ظرفیت فعلی خود مشغول فعالیتند و با توجه به شرایط موجود اقتصادی، حمایت از این واحدهای صنعتی و تولیدی وظیفه دولت است با این حال حدود ۳۷ هزار واحد صنعتی نیز در کشور حال ساخت و ساز است. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست‌های حمایتی دولت حول سه محور تامین ماده اولیه و نقدینگی، فراهم آوردن بازارهای منطقه ای و جهانی و نیز ارایه برنامه های آموزشی و ورود فناوری و ماشین آلات به‌روز است که در این زمینه نیز اقدام های خاصی صورت گرفته است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون در این شهرستان دو شهرک و یک ناحیه صنعتی وجود دارد گفت: در شهرک صنعتی شماره یک ۱۵ واحد فعال و هفت ۷ واحد غیرفعال است.

علی رستمی افزود: شهرک صنعتی شماره دو شهرستان تربت حیدریه با ۹۷ هکتار مساحت، دارای ۱۹ قرارداد منعقده شده است که این واحدهای صنعتی، ۱۵ لیتر بر ثانیه آب، ۱۰ مگاوات برق و ۲۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می‌کنند.
وی ادامه داد: ناحیه صنعتی رباط سنگ (رخ) نیز با مساحت ۷۳ هکتار دارای ۲۱ قرارداد منعقده است هر چند برای تشویق به سرمایه گذاری با دشواری های زیادی مواجهیم اما در قالب مدل مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی موفق شده‌ایم زمینه سرمایه گذاری بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال را در قالب ۴۲ واحد صنعتی فراهم کنیم.
فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با بیان اینکه متاسفانه این خطه دچار عقب افتادگی توسعه صنعتی است افزود: سال‌هاست تمرکز بیشتر روی مشهد و شهرهای پیرامونی آن است و با وجودی که منطقه صنعتی تربت‌حیدریه توان فعالیت برای ۲۰۰ واحد صنعتی را دارد اما به دلایل مختلف و از جمله مواجهه با سد تحریم‌ها این واحدهای تولیدی با تنگناهایی مواجه‌ شده اند.

رستمی افزود: راه علاج و خروج از این بحران، ارایه تسهیلات بهتر برای جذب سرمایه گذار است و بر این اساس تقاضا داریم آورده اولیه زمین برای سرمایه‌گذار که الان ۲۰ درصد است، تا ۱۰ درصد کاهش و اقساط آن نیز از ۴۸ ماه به ۶۰ ماه افزایش یابد.
نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس نیز گفت: قرار بود از سود بازار سوغات مشهد که شامل خوراکی، پوشاک، کیف و کفش و موارد مشابه است و چرخش مالی نزدیک به ۱۱۰ میلیارد ریال در سال دارد بخشی به شهرهای استان اختصاص یابد به این صورت که از این میزان سهم تربت‌حیدریه تولید کیف و کفش بود و با وجود پیگیری های زیاد تا این لحظه به نتیجه ای نرسیده ایم.
سعید باستانی با بیان اینکه واحدهای صنعتی ما در تامین نقدینگی و ضمانت مشکل دارند افزود: انتظار داریم تسهیلاتی فراهم شود تا واحدهای تولیدی و صنعتی از این امکانات بیشتر استفاده کنند.
وی ادامه داد: طرح پیشنهادی و تصویب شده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تربت‌حیدریه به شورای نگهبان رفته است که بر اساس آن قرار است با اضافه شدن ۶۰ هکتار از زمین های اطراف به شهرک صنعتی شماره دو، وسعت این زمین در مجموع به ۱۶۷ هکتار افزایش یابد تا تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی تربت‌حیدریه شود و درخواست ما کمک های حمایتی برا ی رفع موانع قانونی آن است.

امروز با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران طرح شبکه توزیع گاز و ایستگاه "تی.بی.اس" خط تغذیه گاز با هزینه ۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و دو واحد کارگاهی با ۴۲۰متر زیربنا با هزینه هشت میلیارد ریال در ناحیه صنعتی مه‌ولات، بهره برداری شد.

صالحی نیا همچنین از شهرک صنعتی شماره دو این شهرستان بازدید و سپس در جلسه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی این منطقه که در محل فرمانداری برگزار شد شرکت کرد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

شهرستان تربت حیدریه در ۱۵۵ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.