محمدمهدی مطیعی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط جوی و آلودگی هوا ممکن است رصد خورشید گرفتگی جزئی به طور واضح صورت نگیرد.
وی ادامه داد: گرفتگی خورشید در ساعت هفت و ۱۷ دقیقه به حداکثر مقدار خود یعنی ۴۸.۸ درصد رسیده و سطح خورشید توسط ماه پوشانده خواهد شد و در ساعت هشت و ۲۹ دقیقه نیز خورشید گرفتگی به پایان خواهد رسید.
وی گفت: این خورشیدگرفتگی‌ از نوع حلقوی است زیرا به خاطر مدار گردش ماه که به صورت بیضوی است، زمین در یکی از کانون‌های آن قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه فاصله ماه با زمین به کمترین مقدار خود ‌رسیده است و به صورت کامل در میان خورشید و زمین قرار گرفته و در یک راستا هستند و نورخورشید در اطراف ماه دیده می‌شود، به همین دلیل این نوع خورشید گرفتگی حلقوی نامیده می‌شود.
مطیعی افزود: این خورشیدگرفتگی در کشورهای جنوبی مانند عربستان، قطر، امارات، بخش‌های جنوبی هند، مالزی و سریلانکا به صورت کامل قابل مشاهده است و در ایران هر چه قدر به شمال نزدیک شویم، مقدار خورشید گرفتگی کمتر خواهد بود.
وی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا علاقه‌مندان به نجوم بتوانند در صورت مساعد بودن شرایط جوی از سایت observatory.um.ac.ir  به صورت آنلاین این خورشید گرفتگی را مشاهده کنند.
مسوول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به هیچ وجه از لوازم غیر استاندارد شامل شیشه‌ جوشکاری، فیلم رادیولوژی، سی.دی و عینک آفتابی برای دیدن این خورشید گرفتگی استفاده نشود زیرا اشعه‌های نامرئی خورشید بر روی چشم تاثیر جبران‌ناپذیر می‌گذارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.