محمدرضا مجیدی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح کنفرانس ملی اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری در مشهد افزود: باید به دیپلماسی گردشگری مردم‌پایه توجه ویژه شود.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت مشارکت مردم و جوامع محلی در توسعه و ترویج گردشگری ادامه داد: در جهان امروز این مردم هستند که گردشگری و توسعه آن را با مشارکت خود تسهیل و جنبه‌های منفی آن را می‌کاهند.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی گفت: گردشگری انبوه و بی‌هدف در عرصه جهانی و محلی نقشی مخرب برای ساختار اجتماعی و فرهنگی مناطق بومی دارد که به منظور مدیریت و رفع مشکلات ناشی از آن کشورها به سمت سیاست گذاری در زمینه ایجاد تنوع گردشگری و جلوگیری از تخریب محلی، زیست محیطی و حفظ فرهنگ محلی هدایت شده‌اند و مفهوم گردشگری پایدار به عنوان الگوی مطلوب در سیاست گذاری گردشگری کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

مجیدی افزود: گردشگری پایدار موجب شده تا بتوان بر همه شوک‌هایی که به گردشگری وارد می شد غلبه کرد و از بهره برداری بیش از حد و آسیب‌زا از طبیعت جلوگیری نمود.

وی اضافه کرد: گردشگری پایدار راهبردی برای حمایت از منابع تجدید شونده و ساز و کاری برای بهبود حفاظت از تنوع زیستی است که موجب می‌شود جامعه محلی برای گسترش گردشگری به صورت هدفمند، فعال شود و بیش از گذشته در زمینه حفاظت از منابع خود بکوشد.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی گفت: برای توفیق در این امر در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی همکاری ملت‌ها و دولت‌ها ضروری است لذا در کنار دیپلماسی سنتی اَشکال مختلف دیپلماسی از جمله دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی گردشگری استفاده شده اند.

مجیدی افزود: دیپلماسی مردم پایه به بسیح افکار عمومی توجه دارد و در همین راستا مفهوم دیپلماسی گردشگری مردم پایه مورد توجه و ضرورت دنیای امروز است و این دیپلماسی موجب تقویت حضور و مشارکت مردم در عرصه گردشگری و نقش آفرینی موثر آنان می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری ازجمله مولفه‌های مهم اقتصاد در جهان امروز است ادامه داد: کشورهایی که تا پیش از این به اقتصاد تک محصولی و وابسته به فروش منابع اولیه گرایش داشته ‌اند امروزه با بهره‌گیری از صنعت گردشگری در جهت جایگزینی درآمدهای خود تلاش می کنند.

کنفرانس ملی اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر باهدف ترویج فرهنگ گردشگری مسؤولانه و ایجاد فضای تعامل برای محققان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان گردشگری در مشهد برگزار می‌ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.