وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز به کار این گذر در مشهد گفت: طبق اعلام مرکز آمار، مصرف فرهنگی شامل فرهنگ، هنر و تفریح خانوارهای ایرانی کمتر از دو درصد سبد خانوار است که مصرف فرهنگی و هنری حدود یک درصد از این دو درصد را شامل می شود.

سید عباس صالحی افزود: متاسفانه کشش و تقاضای مصرف فرهنگی و هنری در خانوارهای ایرانی بالا نیست و این درحالی است که در اتحادیه اروپا میانگین مصرف فرهنگ و هنر ۸.۵ درصد سبد هزینه خانوار است.
وی اضافه کرد: در سال رونق تولید، حوزه فرهنگ و هنر در بخش اقتصادی نیز جایگاه قابل توجهی دارد همچنان که  وقتی به اقتصاد جهانی نگاه می‌کنیم سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد و درآمد تولید جهانی افزایش قابل توجهی داشته‌ است و بیش از دو هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار میزان گردش مالی در فضای بازار فرهنگ و هنر جهان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۵۴ درصد سهم این بازار مربوط به تلویزیون، هنرهای تجسمی و فضای رسانه و مجلات است و جریان روبه رشدی در دهه اخیر در حوزه اقتصادی فرهنگ و هنر شکل گرفته که جریانی شتابنده‌ است.
صالحی افزود: در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز سهم اشتغال فرهنگ و هنر در اقتصاد جهانی رو به افزایش است و ۳۰ میلیون شغل بالفعل در حوزه فرهنگ و هنر در جهان وجود دارد که در این میان هنرهای تجسمی در ردیف نخست  اشتغال‌زایی قرار دارند.
وی ادامه داد: در کشور ایران نیز شاهد جریان قابل توجه خلاق اجتماعی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم و تعداد نسل جوان در این حوزه روز به روز افزایش یافته‌ است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال ۱۳۶۷ تعداد دانشجویان هنر کشور حدود پنج هزار نفر بود که این تعداد در سال ۱۳۹۷ به حدود ۹ هزار نفر رسیده است.
صالحی افزود: حلقه مفقوده زنجیره فرهنگ و هنر در ایران این است که به رغم سابقه فرهنگی، هنری کهن کشور و نسل جوان علاقه مند به فعالیت در این حوزه، مصرف فرهنگی در سبد مصرف خانوار ایرانی پایین است.
وی ادامه داد: دسترسی به کالاهای فرهنگی و هنری دسترسی ظریف و ناپیوسته‌ای است اما اگر بتوانیم فرصت دیده‌شدن کالاهای فرهنگی و هنری را فراهم کنیم کشش مصرف ایجاد می‌شود و گذرهای فرهنگ و هنر از راهکارهای تحقق این مهم است که شهر مشهد نیز ظرفیت ساخت این گذرگاه ها را دارد و می‌تواند فرصت وسیعی در کشش تقاضای فرهنگی ایجاد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد، مدرسه و بازار در فرهنگ ایران در کنار هم هستند و بازار، مکمل مسجد و مدرسه است و بخش خصوصی باید به طور جدی سهم تاریخی خود را در سه‌گانه‌ مسجد، مدرسه و بازار ایفا کند.
صالحی افزود: با توجه به تجربه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت خراسان رضوی و مشهد به نظر می رسد افتتاح گذر فرهنگ و هنر می‌تواند با کمک و سرمایه گذاری بخش خصوصی در افزایش تقاضای فرهنگی موثر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: گذر فرهنگ و هنر از سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ است و مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی در کنار خلاقیت فرهنگی را گرد هم می‌آورد تا بستری برای گفت و گو فراهم شود.
جعفر مروارید افزود: بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید بر جوانان به عنوان ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در فضاهای فرهنگ و هنر خود را نشان خواهد داد.
وی ادامه داد: برش فرهنگی مثلث توسعه فرهنگی - اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در اقتصاد فرهنگ و هنر آشکار است و زائران و مجاوران مشهدالرضا (ع) باید این فرصت را پیدا کنند تا در کنار خرید کالاهای تجاری، کالاهای فرهنگی را نیز در سبد کالای خود قرار دهند و فرهنگ و هنر را جزء انکار ناپذیری از زندگی شهری بدانند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فرهنگ و هنر در مشهد زنده به رقابت فرهنگی و خلاقیت فرهنگی است و اقتصاد فرهنگ و هنر می تواند مولد این خلاقیت باشد.
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: به شدت نیازمند لطافت هنر در زندگی روزمره هستیم و گذر فرهنگ و هنر نشان می‌دهد که در روزمره‌ترین رفتارهای خود می‌توانیم بهره‌ای از ذوق و هنر داشته‌ باشیم.
محمد رضا کلایی افزود: امیدوارم گذرهای مختلف فرهنگ و هنر در شان شهر مشهد راه‌اندازی شود و چنانچه نظام بهره‌برداری این طرح، درست طراحی شده‌ باشد به پررونق ترین گذر فرهنگی کشور تبدیل خواهد شد.
نخستین گذر فرهنگ و هنر خراسان در قالب ۹۶ واحد تجاری و یک واحد نگارخانه در مجتمع تجاری آسمان افتتاح شد. 
همچنین در این مراسم از بزرگترین قرآن کتابت شده بر روی چرم جهان رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.