فرهاد دژپسند عصر شنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در محل استانداری این استان برگزار شد افزود: در شرایط کنونی نسبت به همین زمان در سال گذشته تلاطم خوابیده و روند باثباتی در کشور آغاز شده است.

وی ادامه داد: در تابستان امسال ۸۴۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شد و در استانی مانند خراسان رضوی نرخ بیکاری جامعه روستایی به ۳.۶ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۸ درصد رسید که گویای شرایط رو به بهبود اقتصاد کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در هفت ماهه امسال با وجود همه فشارهای حداکثری و تحریم‌های همه جانبه، میزان صادرات کالا از کشور ۲۴.۴ میلیارد دلار بود و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۲۷.۵ میلیارد دلار کالا از کشور صادر شد.

دژپسند افزود: میزان صادرات کالا در هفت ماهه امسال از نظر وزنی ۱۷.۷ درصد رشد داشته اما از نظر ارزشی ۱۱.۳ درصد کاهش یافت و این کاهش به دلیل اصلاح قیمت پایه صادراتی است و در غیر این صورت ارقام صادرات کالا در مدت مزبور حداقل ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل می شد.

وی اضافه کرد: واردات کالاهای اساسی به کشور نیز در هفت ماهه امسال حدود ۲۲ درصد از نظر ارزش و ۱۹ درصد از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کل واردات کالا به کشور در هفت ماهه امسال ۲۵.۲ میلیارد دلار بوده که ۸۵ درصد از این مقدار را کالاهای واسطه ای، سرمایه ای و مواد اولیه برای بخش تولید تشکیل داده است و این میزان  واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵.۶ میلیارد دلار بود پنج درصد کاهش داشت.

دژپسند افزود: با وجود همه شیطنت‌ها و فشارهایی که بر کشور ایران وارد شده آمارها حاکی از افزایش فعالیت‌های اقتصادی در کشور است که جهت‌گیری اقتصاد را مطلوب نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امسال روند تنزل رتبه کشورمان در بهبود فضای کسب و کار هم متوقف شد و یک رتبه نیز بهبود یافت و این در حالی است که بانک جهانی اعلام کرده بود که رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار طی چهار سال اخیر روندی کاهشی داشته و از ۱۱۸ به ۱۲۶ رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تورم ۴۲ درصد منتهی به ۱۲ ماهه در سال جاری زیاد است اما نرخ تورم نقطه به نقطه روند کاهشی داشته و به ۲۸ درصد رسیده که روند امیدبخشی است.

دژپسند با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: برخی اقتصاددانان، اقتصاد مقاومتی را به یک بسته اقتصادی محدود تنزل می‌دهند در حالی که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های درونی اما برون نگر است و قرار نیست در مسیر اقتصاد درون زا حصار به دور کشور کشیده شود بلکه ایران به انتقال فناوری و روش‌های توسعه از کشورهای دیگر نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را مبنای دستیابی به رونق تولید کنیم باید ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها از یک پویایی، هوشیاری و توانمندی لازم برخوردار باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان رضوی گفت: ذخایر معدنی و ظرفیت‌های زراعی، باغی و تجاری خراسان رضوی و طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که ابتکار استاندار این استان است به خراسان رضوی این قابلیت را می دهد که الگوی سایر استان‌ها باشد.

دژپسند وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و علاقه‌مندی آستان قدس رضوی به مشارکت در توسعه اقتصادی یادآور شد و افزود: در دیداری که با تولیت آستان قدس رضوی داشتم وی آمادگی خود را برای مصرف کردن منابع در اختیار به منظور توسعه اقتصادی و رفع موانع در این زمینه اعلام کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز وارد مشهد شد و در سفر یک روزه اش به این کلانشهر از وضعیت کشف رود و پارک علم و فناوری خراسان بازدید، با تولیت آستان قدس رضوی دیدار و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان شرکت کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.