مدیرکل استاندارد خراسان رضوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته استاندارد گفت: این استان با صدور ۲۲۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد و تمدید ۵۷۰ پروانه بهره‌برداری از این علامت نیز امسال به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم  کشور را کسب کرد.  

علیرضا جمیع وی به افزایش آمار فعالیتهای اداره کل استاندارد خراسان رضوی در همه شاخصها ظرف شش ماه نخست امسال اشاره و بیان کرد: در این چارچوب میزان صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد در مقایسه با پارسال ۹۰ درصد رشد یافته که نشانگر رونق تولید و افزایش امید تولیدکنندگان خرسان رضوی به توسعه کسب و کار است.  

وی همچنین ۱۰ درصد علامتهای استاندارد و ۱۱ درصد مدیران فعال در نظارت بر کیفیت و مراکز آموزشی استاندارد را متعلق به خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: این شاخصها نشانگر عملکرد بالا و مطلوب استان در حوزه استاندارد است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: هزار و ۹۳۵ واحد صنعتی در سطح استان زیر پوشش این اداره کل قرار دارند و تاکنون در این حوزه دو هزار و ۵۷۳ پروانه استاندارد سه ساله صادر شده است.  

وی در ادامه جایگاه کشوری خراسان رضوی را به لحاظ تعداد اماکن تفریحی نخست و تعداد تجهیزات تفریحی پس از تهران رتبه دوم اعلام و بیان کرد: بر این اساس ۹۰۱ واحد شهر و زمین بازی در سطح خراسان رضوی تحت نظارت اداره کل استاندارد هستند

جمیع ادامه داد: ظرف شش ماه نخست امسال هزار و ۵۰۰ بازرسی استاندارد از مراکز تفریحی و شهربازیهای فعال در سطح استان صورت گرفته و افزون بر هزار گواهینامه معتبر استاندارد برای بهره‌برداری از وسائل بازی در این استان صادر شده است. طی این مدت همچنین ۱۱۸ مورد از تجهیزات مورد اشاره به دلیل دارا نبودن شرایط استاندارد مهر و موم شدند.

وی گفت: همچنین سالانه پس از بررسی کارشناسی برای چهار هزار دستگاه آسانسور در خراسان رضوی گواهینامه استاندارد صادر می‌شود که معادل ۱۰ درصد گواهینامههای صادره این حوزه در سطح کشور است.  

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: مطابق رویکرد دستگاه قضایی مبنی بر لزوم ایمن‌سازی اماکن عمومی ظرف شش ماه نخست امسال ۳۲۷ دستگاه آسانسور در اماکن دولتی و عمومی خراسان رضوی مورد بازرسی کارشناسان استاندارد قرار گرفت که تنها ۹۳ مورد آنها مجوز استاندارد را دریافت کردند.  

وی به فعالیت ۸۰ هزار دستگاه آسانسور فقط در سطح مشهد اشاره و بیان کرد: با وجود تعداد زیاد آسانسورهای مورد بهره‌برداری در این کلانشهر حوادث این حوزه اندک است. از طرفی عمده آسانسورهای غیراستاندارد بخاطر اینکه پیش از سال ۱۳۸۱ (زمان اجباری شدن استاندارد آسانسور در کشور) ساخته شده‌اند هم‌اینک برای دریافت تاییدیه‌های استاندارد با مشکل مواجه می‌شوند.  

جمیع به وضعیت استاندارد در حوزه فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان هم اشاره و بیان کرد: این شرکتها محصولات جدیدی تولید می‌کنند که مشتریان شناختی نسبت به آنها ندارند بنابراین شرکتهای دانش‌بنیان می‌توانند تاییدیه صحت عملکرد محصولاتشان را با عنوان گواهینامه دانش‌نما" از اداره کل استاندارد خراسان رضوی دریافت کنند.

۲۲ مهر مصادف با ۱۴ اکتبر به عنوان "روز جهانی استاندارد" نامگذاری و روزهای ۱۶ تا ۲۲ مهر ماه نیز "هفته استاندارد" شناخته شده است.  

جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۱۸ عضو "سازمان جهانی استاندارد" رتبه ۲۱ را از لحاظ پایبنیدی به اصول کارشناسی و فنی این سازمان جهانی دارد.

۳۲۲۱/۱۸۵۸ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.