یعقوب علی نظری چهارشنبه شب در همایشی تحت عنوان "محفل شب خاطره دفاع مقدس با اصحاب رسانه" افزود :در ابتدای آغاز جنگ تحمیلی دشمن تا دندان مسلح به لحاظ برخورداری از نیروی جنگی آزموده و تجهیزات مدرن، گمان می کرد بسیار آسان خاک ایران را تصرف کند و به اهداف تاکتیکی و منطقه ای خود برسد، در ابتدا به رغم مقاومت جوانمردانه نیروهای ایرانی با امکانات محدود پیروزی هایی هم داشت و خود را به دروازه های اهواز رسانیده بود و اگر اهواز سقوط می کرد کل خوزستان سقوط کرده بود.

وی گفت: بر آورد کارشناسان نظامی پیروزی دشمن متجاوز را قطعی می دانست اما چه شد که پس از هشت سال برغم داشته های کلان نیرویی و لجستیکی دشمن پیروزی از آن جمهوری اسلامی ایران شد و پایداری نظام جمهوری اسلامی خروجی این نبرد نابرابر و ناجوانمردانه بود که برای آن می توان سه عامل مهم را بر شمرد.

اولین عامل پیروزی ملت ایران با دست خالی در مقابل دشمن تا دندان مسلح تبعیت و اطاعت بود، عاملی که ضعف و نبود آن در طول تاریخ اسلام بارها مشکل ساز شده است.

آنچه در کشور ما شکل گرفت یعنی مدیریت امامتی و ولایتی با تمام جوهره خودش حاکم بر جبهه ها و عموم مردم جامعه شد. البته پذیرش مدیریت ولایی در حد نظری و حتی استدلالی و منطقی مشکلی را حل نمی کند این پذیرش از ذهن باید به قلب و روح منتقل شود که در غیر این صورت تبدیل به رفتار و عمل نخواهد شد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع)افزود :دلیل اینکه در دفاع مقدس علیرغم همه اختلاف قدرت در دو جبهه در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد اول فلسفه نقش امامتی و ولایتی امام راحل است، امام راحل در اولین اقدام شوک اولیه روحی روانی ناشی از جنگ را مدیریت کرد، وقتی دشمن بعثی به ایران اسلامی حمله کرد همه لرزیدند غیر از امام، در شرایطی که کشور از ارتش و سپاه آماده برخوردار نبود، شرایط امنیتی و اقتصادی داخلی با مشکلاتی روبرو بود، شوک جنگ توسط امام با یک جمله مدیریت شد که گفت :یک دیوانه آمده سنگی در چاه انداخته است " این جمله به ظاهر ساده به مردم آرامش بخشید و این مدیریت روانی زمانی تکمیل شد که ایشان فرمودند اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم.چه کشته شویم و چه پیروز شویم پیروزیم،
و فرمودند این جنگ جنگ حق و باطل است، تراز این تقابل را از یک جنگ مادی به جنگی آرمانی و اعتقادی ارتقا دادند، در این شرایط بود که آحاد مردم با تکیه به داشته های اندک، یکپارچه علیه دشمن متخاصم تحت آوای رهبری ولایتی امام راحل به پا خواستند.

مردم با این راهبرد معنوی امام وارد میدان شدند و دشمن به رغم برخورداری از امکانات برتر متوقف شد.
راهکار دوم امام برای نیل به این هدف بزرگ استقامت بود روح استقامت در کالبد ملت واحد توسط امام دمیده شد و از تک تک رزمندگان تا آخرین رده هایی که پشتیبانی این دفاع مقدس را بر عهده داشتند آنرا با جان و دل باور کردند و از نتیجه آن مطمئن بودند.
عامل سوم پیروزی در دفاع مقدس تکیه بر داشته ها و امکانات داخلی بود، هر کسی با هر توان و وسیله ای خود را به جبهه رسانده و جلو دشمن ایستادند که البته در مراحل بعدی، ساختار های نظامی شکل گرفت و تجهیزات و امکانات بهتری هم فراهم شد، تکیه بر ظرفیت های درونی پس از هشت سال ورق جنگ را به نفع جمهوری اسلامی برگرداند، که نتیجه آن حفظ نظام و دستاورد های چهل ساله آن است.

وی گفت :در شرایط سخت کنونی نیز راهی جز استفاده از این تجارب در مقابل دشمنان انقلاب نداریم، اطاعت تجربه شده در دوران سخت دفاع مقدس، استقامت و استفاده از ظرفیت های داخلی راه گشایش مشکلات کشور است، و این بخشی از تعبیر سخن رهبر معظم انقلاب است که فرمودند "جنگ گنج است"، انقلاب اسلامی در این مدت به لحاظ امکانات و قابلیت ها،پیشرفت های فراوانی پیدا کرده، وقتی پهبادی زده می شود و دشمن مستاصل است شما قدرت نظام را درک می کنید، وقتی که همه دنبال گفتگو و عکس گرفتن هستند، گشایش دیپلماتیک بدون عقبه قدرت امکان ندارد، بنابراین شرایط برای انقلاب اسلامی و رسیدن به اهداف بسیار مهیا است.

وسعت میدانها نبرد باعث شده که دشمن در وسعت زیادی پهن شود که آسیب پذیری دشمن را به شدت افزایش داده، مهم اینست که باید عمیقا به این مفاهیم بپردازیم و آنها را در جامعه تبیین کنیم.

ما مبنایی و دینی از میل به دشمن نهی شده ایم اگر در ذهن و قلب خود گرایش به دشمن داشته باشیم نمی توانیم به اهداف متعالی انقلاب برسیم، کسانی می توانند مسیر درست را طی کنند که در بطن و متن مردم باشند و نسبت به این آب و خاک و باور های دینی و مذهبی و فرهنگی آن تعلق خاطر داشته باشند، کسانی که چند تابعیتی هستند امکاناتی در دیگر کشور ها دارند و فرزندانشان آنجا زندگی می کنند، نمی توانیم قبول کنیم که در این جبهه بتوانند مثل دفاع مقدس عمل کنند.

برای عبور از میدان تقابل فرهنگی اقتصادی با دشمن راهی جز استفاده از این تجربیات بویژه تبعیت از ولی امر نداریم، با روح و قلب و جان برای اجرای اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم نه اینکه شعار بدهیم.

در پایان این مراسم از فعالان رسانه ای حوزه دفاع مقدس در استان خراسان رضوی تجلیل شد. 
6070

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.