محمدرضا اورانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مالکیت ۸۰ درصدی ۲۰ درصد بهره برداران بر زمینهای کشاورزی خراسان رضوی نشانگر فقدان تعادل میان خرده مالکی و بزرگ مالکی است که سبب سخت شدن تصمیم گیری و سیاستگذاری در حوزه کشاورزی می‌شود.  

وی جمعیت بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی را ۳۳۸ هزار نفر اعلام و بیان کرد: ۷۳ هزار نفر از این تعداد بهره‌بردار بخش کشاورزی، فاقد زمین هستند و صرفا به امر گاوداری، مرغداری و پرورش ماهی اشتغال داشته و یا در زمره عشایر محسوب می‌شوند.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس ۲۶۶ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این استان مالک مزرعه هستند. عرصه کشت و زرع تحت مالکیت هر یک از ۱۰۳ هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی نیز کمتر از یک هکتار زمین است.  

وی گفت: به خاطر چنین شرایطی در حوزه مالکیت کشتزارها هم اینک تمرکز اصلی سازمان جهاد کشاورزی در حوزه خرده مالکی بر تاسیس شرکتهای تعاونی تولید و زراعی است تا کشاورزان خرده مالک مورد حمایت و ساماندهی قرار گیرند. در حوزه بزرگ مالکی نیز به دنبال کشاورزی صنعتی با هدف کنترل تولیدات کشاورزی از "مزرعه تا سفره" هستیم.  

اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اعمال سیاستهای متنوع برای مدیریت این حجم از تنوع در کشت و کار استان را امری بسیار ضروری و مورد پیگیری جدی توصیف و بیان کرد: یکی از سیاستها و برنامه های اصلی بخش کشاورزی خراسان رضوی توسعه کشت گلخانه ای است.

وی توسعه و ترویج مکانیزاسیون را دیگر سیاست اولویتدار و مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی اعلام و بیان کرد: تکلیف امسال خراسان رضوی در حوزه توسعه کشت گلخانه‌ای ۲۲۵ هکتار تعیین شده است.  هدفگذاری صورت گرفته در استان به همین منظور ۶۰۰ هکتار است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: پارسال هزار و ۸۰۰ هکتار کشت متراکم و گلخانه‌ای در این استان اجرا شد که هزار و ۴۰۰ هکتار آن در قالب شهرکهای کشاورزی گلخانه‌ ای، مجتمعهای گلخانه‌ ای و گلخانه‌های فردی ثبت شده است.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

۷۴۹۶/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.