مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز شنبه پیرامون این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: امسال در پی مساعد شدن شرایط آب و هوایی و افزایش جمعیت ملخ در کشور، ۱۵ هزار هکتار عرصه مرتبط در سطح خراسان رضوی هدف مبارزه با ملخ قرار گرفت.

فاطمه حلاج نیا افزود: این در حالی است که پارسال مبارزه با آفت ملخ در سطح ۲۱ هزار هکتار از عرصه های خراسان رضوی صورت گرفته بود.  

وی ادامه داد: به خاطر شناسایی به موقع آفت در کانونهای رشد آن،  اجرای عملیات مبارزه در کمترین زمان و نیز هوشیاری کشاورزان امسال شاهد کاهش مبارزه با آفت ملخ و کنترل آن در سطح خراسان رضوی بوده ایم.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی شمار کانونهای ملخ خیز و مبارزه با آفت ملخ بومی را در این استان ۲۶ کانون اعلام و بیان کرد: روش پایش و مهار آفت ملخ در خراسان رضوی بگونه ای انجام شد که به محض تولد این حشرات بندپا و حرکت آنها آمادگی کامل شناسایی و مبارزه وجود داشت.

آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی بالا رفتن میزان بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل بالا، به حالت طغیان درآید. در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می زنند و با حمله به مزارع زیانهای زیادی وارد می کنند.

ملخ صحرایی که پیشتر از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به نقاطی از جنوب وارد ایران شده بود می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) هم می‌تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.
دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعالیت می‌کنند.

۷۴۹۶/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.