یک مشاور تحصیلی گفت: پذیرش در رشته‌های پرطرفدار به گونه‌ای است که 60 درصد دانش‌آموزان بومی و 40 درصد دانش‌آموزان غیر بومی را می‌پذیرند.
منصوره بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-  منطقه خراسان، در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری گفت: به هر دانش‌آموز پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری کارنامه‌ای تعلق می‌گیرد. هر کارنامه  دارای تبصره است. در کارنامه کنکور نمره ماکسیمم نهایی و آخرین رتبه در سهمیه در هر یک از زیر گروه‌ها مهم است که باید دانش‌آموزان به آن توجه داشته باشند.
وی ادامه داد: نمره ماکسیمم نهایی برای پذیرفته‌شدن در هر زیر گروه هم سقفی دارد؛ به طور مثال اگر رتبه فرد زیر 6000 باشد او حق انتخاب دانشگاه فرهنگیان را دارد. درنهایت باید باتوجه به رتبه در سهمیه و ترازهای موجود در هر زیر گروه، انتخاب رشته صورت ‌گیرد.    این روانشناس خاطرنشان کرد:  دانش‌آموزان باید در مورد انتخاب رشته دقت کنند، به طوری که اگر رشته برایشان اهمیت دارد شهرهای مختلف را با توجه به آن رشته و رتبه ای که در زیر گروه مربوطه است انتخاب کنند و اگر اولویت آنها شهر محل سکونتشان است شهر مورد نظر را درنظر گرفته و رشته‌های مختلف در همان شهر را مورد بررسی قرار‌‌دهند، البته رتبه در سهمیه نهایی نیز باید در نظر گرفته شود.    وی در خصوص تاثیر معدل بر انتخاب رشته گفت:  معدل گاهی تاثیر مثبت دارد و گاهی بی‌تاثیر است. اگر نمره هر درس دانش‌آموز در امتحان نهایی از نمره آزمون کنکور کمتر باشد، فاقد تاثیر مثبت است اما اگر بر عکس باشد، تاثیر مثبت در آن درس شامل دانش‌آموز می‌شود. دانش‌آموزان برای اطلاع از این موضوع می‌توانند به بند 5 در کارنامه کنکور خود مراجعه کنند. 
این مشاور تحصیلی در خصوص آمار پذیرفته‌شدگان در رشته‌های پرطرفدار گفت: در مجموع در کل کشور در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی 8800 نفر پذیرش داریم که از بین آن‌ها 800 نفر سهمیه دانشگاه آزاد و 8000 نفر دیگر سهمیه دانشگاه دولتی، پردیس و ضرفیت مازاد است.  
بختیاری در رابطه با رشته‌های بومی گفت: بعضی از رشته‌ها قطبی، بعضی هم ناحیه‌ای و برخی دیگر کشوری هستند.رشته‌های کشوری برای دانش‌آموزانی با رتبه دو رقمی و سه رقمی است. دانش‌آموزان در دو مورد دیگر باید بدانند که اولویت انتخاب رشته آنها باید در قطب باشد.   
وی تصریح کرد: رشته‌های پرطرفدار به گونه‌ای است که 60 درصد دانش‌آموزان بومی و 40 درصد دانش‌آموزان غیر بومی را می‌پذیرد. ما بقی رشته‌ها 80 درصد دانش‌آموزان بومی و 20 درصد هم دانش‌آموزان غیر بومی را می‌پذیرند. رشته‌های دانشگاه فرهنگیان افراد بومی را می‌پذیرند.
این روانشناس با اشاره به اینکه «باید در انتخاب رشته اولویت با منطقه بومی دانش‌آموزان باشد»، افزود: رشته‌های قطب مشهد شامل خراسان‌ رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است.   بختیاری افزود: امسال هم دو نوع انتخاب رشته در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون داریم. رشته‌های با آزمون تا 24 مرداد برای انتخاب رشته فرصت دارند اما برای انتخاب رشته‌های بدون آزمون تا 6 شهریور فرصت وجود دارد. 
وی با اشاره به اینکه «150 رشته با آزمون و 150 رشته بدون آزمون در دفترچه انتخاب رشته وجود دارد»، تصریح کرد: بیشتر رشته‌های دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور به سمت رشته‌های بدون آزمون سوق داده شده است. دانش‌آموزان می‌توانند با یک سقف معدل قابل قبولی رشته‌های بدون آزمون  را انتخاب کنند. انتخاب رشته، رشته‌های با آزمون به صورت مجزا از رشته‌های بدون آزمون است. رشته‌های علوم پزشکی یعنی تمام رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی شامل انتخاب رشته بدون آزمون نمی‌شوند.
این روان شناس خاطر نشان کرد: امسال برای اولین بار دو دفترچه انتخاب رشته به‌طور مجزا در سایت قرار گرفته است. همچنین امسال دو کارنامه درنظر گرفته شده که شامل کارنامه دانش‌آموزان نظام جدید و دانش‌آموزان نظام قدیم است.
بختیاری در مورد افرادی که نتوانستند در کنکور شرکت کنند، خاطرنشان کرد: کسانی که کنکور شرکت نکردند هم می‌توانند در رشته‌های بدون آزمون حضور یابند. 
وی در رابطه با دانش‌آموزانی که در رشته‌ای دیگر تحصیل کرده‌اند ولی کنکور نظری داده‌اند، بیان کرد: دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هم که با دیپلم این رشته‌ها در کنکور رشته‌های نظری شرکت کرده‌اند، با همان معدل و رتبه ، هم‌تراز دانش‌آموزان رقیب خود در همان رشته می‌شوند.
این مشاور تحصیلی گفت: به دانش‌آموزان توصیه می‌شود که حتما برای انتخاب رشته به مشاورین با تجربه مراجعه کنند زیرا مشاورین با در نظر گرفتن مواردی می‌توانند در انتخاب رشته به دانش‌آموزان کمک کنند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.