رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد روز دوشنبه در نشست تببین منشور حقوق شهرنشینی مشهد با اعلام این مطلب افزود : تدوین منشور حقوق شهرنشینی مشهد یک کار جمعی بوده و در اجرای منشور حقوق شهرنشینی مشهد، همه متولیان تعصب خواهند داشت.  
سید محسن حسینی پویا اضافه کرد: منشور حقوق شهرنشینی در مشهد به عنوان شهری که نیاز به گفت و گو و مدارا دارد تصویب شده است و ضمانت اجرای این منشور ، مطالبه گری مردم است.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد شهری دارای اقوام، سلایق و مذاهب و ادیان مختلف است و نمی‌توان مردم را تقسیم‌بندی کرد چرا که همه دارای حق هستند و در یک شهر زندگی می‌کنند لذا دوگانگی نباید وجود داشته باشد.
حسینی پویا افزود: وظیفه مدیریت شهری مهیا کردن امنیت برای همه است و حقوق شهرنشینی شامل همه افراد اعم از مجاوران، زائران و مهاجران می‌شود.
وی اضافه کرد: باید منشور حقوق شهرنشینی مشهد هر چه زودتر عملیاتی شود تا به شعار و جنبه تزیینی تبدیل نشود.

لزوم بازنگری سالانه منشور حقوق شهرندی

مشاور حقوقی شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: منشور حقوق شهرنشینی مشهد سالیانه باید بازنگری شود و نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی ‌قرار گیرد.
دکتر عباس شیخ الاسلامی افزود: یکی از مصادیق امروزی امر به معروف و نهی از منکر، تدوین و اجرای حقوق مردم است، احقاق حقوق مردم یکی از واجبات است و نباید حقوق شهرنشینی را یک کار لوکس و شعاری تلقی کنیم.

وی اضافه کرد: براساس منشور حقوق شهرنشنی مشهد نباید حقوقی از مردم ضایع شود و تمام نهادهای مدیریت شهری در کنار شهرداری وظیفه اجرا کردن منشور را دارند.
مشاور حقوقی شهردار مشهد گفت: مبنای حقوق شهرنشینی بر این است که مردم مالک مشاعی شهر هستند و باید تلاش کنیم که این حق مشاعی مردم در شهر احیا شود و این منشور سعی کرده این امر را به تحقق برساند.
شیخ الاسلامی با اشاره به نامگذاری روز ۱۴ مرداد به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: حقوق بشر بحث جدیدی در اسلام نیست و سابقه ۱۴۰۰ ساله دارد اما  اتفاق خوبی در سال ۱۳۶۹ رخ داد این بود که کشورهای اسلامی منشوری را به عنوان حقوق بشر اسلامی تدوین کردند و این منشور اتحادی بین کشورهای اسلامی ایجاد کرد.
وی افزود: حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر جهانی در برخی از موارد تفاوتهایی دارد ولی ۹۰ درصد آن مشترک هستند.
منشور حقوق شهروندی شهر مشهد در قالب ۱۳۹ بند برای این کلانشهر تدوین و نهایی شده است که محتوای ۷۰ درصد از متن نهایی آن به امور و موضوعات عمومی اختصاص یافته و ۳۰ درصد آن مختص شهر مشهد است.

این منشور ۲۲ تیرماه در مشهد با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری رونمایی شد.
 ۱۴ مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته است.
۷۵۰۵/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.