مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در محل مجتمع فرهنگی امام رضا شهرستان قوچان با حضور حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و پژوهشگران قوچانی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، در این مراسم هادی رجایی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان با بیان این نکته که علم تاریخ، تاریخ نگاری و تاریخ پژوهی از علوم بسیار مهم جوامع امروزی است، عنوان کرد: تاریخ در بین علوم مختلف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. تاریخ با کمترین هزینه تجربه‌ها و موفقیت‌ها و شکست‌های گذشتگان را ثبت کرده و چراغ راهی برای ما ایجاد کرده است چرا که ما می‌توانیم با بهره‌گیری از تاریخ خیلی راحت‌تر و سریع‌تر چراغ راه خود را پیدا کنیم و به مسیر ادامه دهیم.

وی ادامه داد: شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی به عنوان مهد تمدن و هنر نام‌گذاری شده است که نشان از پیشینه و تاریخ بسیار غنی این شهرستان و منطقه دارد وامیدواریم با ایجاد این مرکز همه محققان و پژوهشگران با استفاده از این اطلاعات بتوانند در مسیر توسعه جامعه نقش داشته باشند.

فرماندار شهرستان قوچان از این شهرستان به دلیل داشتن 10 مرکز دانشگاهی به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی استان و پایگاهی برای محققان نام برد و اظهار کرد: شهرستان قوچان علما و فرهیختگان زیادی همچون آقا نجفی قوچانی، علامه عطاردی و... دارد که افتتاح مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در این شهرستان باعث استفاده بهینه از این ظرفیت و شناسایی آثار خوب و ارزشمند در این مکان می‌شود.

 وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد سرمایه‌ساز و انسان‌ساز می‌تواند از این پایگاه ارزشمند استفاده کافی را ببرد چون این مکان می‌تواند قطب فرهنگی در شهرستان قوچان و نقطه عطفی در اعتلای این سرزمین باشد.

رجایی‌نیا با بیان این مطلب که سیاست شهرستان قوچان وجود یک کتابخانه در هرروستاست، گفت: این طرح به صورت پایلوت در سه روستا انجام شده است که هدف آن افزایش نهضت کتابخوانی است چرا که هر چه جامعه به سمت کتابخوانی توسعه یابد به پیشرفت نزدیک  می‌شویم.

در ادامه بهرام هراتی رئیس مجتمع فرهنگی وکتابخانه امام رضا(ع) قوچان با بیان این نکته که ترویج نذرکتاب یکی از موضوعات مهم است، عنوان کرد: وقف در کتابخانه جایگاه ویژه‌ای دارد و برهمین اساس مجتمع فرهنگی وکتابخانه امام رضا(ع) قوچان با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سه کتابخانه در روستاهای مزرج، قاسم‌آباد و علی‌آباد را تجهیز کرده است و آمادگی داریم تا ترویج فرهنگ نذر کتاب را به عهده بگیریم.

وی مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در قوچان را مایه مباهات دانست و افزود: نمونه‌های خوبی از اسناد قوچان در آستان قدس موجود است و از همه تاریخ پژوهان و محققان می‌خواهیم به ما کمک کنند تا همه اسناد را در شهرستان جمع‌آوری نماییم.
هراتی افزود: برای ساخت این مرکز 200 متر مربع فضا به آن اختصاص داده شده است و این فضا پتانسیل و چشم انداز وسیعی برای پوشش دهی خراسان شمالی و ناحیه شمال خراسان رضوی را دارد.
 
گقتنی است؛ در پایان این مراسم از تابلوی نقاشی ایرج خواجوی نقاش قوچانی رونمایی شد و همچنین از محمد جابانی پژوهشگر و محقق برجسته قوچانی و محمد یساولی و ایرج خواجوی برای وقف آثار و اسناد ارزشمند خود به مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان تقدیر شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.