مسئول خدمات شهری شهرداری کاشمر گفت: در راستای اجرای احکام بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، 40 نقطه آسیب‌زا در نقاط مختلف شهر کاشمر رفع خطر شدند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علی صمیمی در بازدید از وضعیت مناطق فرسوده شهر کاشمر گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل، حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و به عبارت کلی، رفع خطر از هر نوع  اشیای آسیب‌زا برای سلامت شهروندان است.

وی عنوان کرد: در زمستان و بهار امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در شهرستان بودیم که این بارندگی‌ها باعث خطرآفرینی بعضی از منازل قدیمی برای شهروندان شده بود که طبق قانون برای رفع خطرهای مندرج در بند14 ماده 55، کارشناسان شهرداری پس از بازدید و گزارش مأموران فنی به مالکان اماکن موردنظر، ابلاغیه‌های قانونی را تحویل و همچنین در محل ملک بنر اطلاع‌رسانی نصب می‌شود و پس از پایان مهلت قانونی و عدم اقدام مالک، پس از اخذ حکم قضایی نسبت به تخریب و رفع خطر اقدام می‌شود.
 
مسئول خدمات شهری شهرداری کاشمر عنوان کرد: در همین خصوص طی اقدامی40 بنا از املاکی که دارای دیوار شکسته و ساختمان‌های فرسوده که خطر جانی برای عابران و وسایل نقلیه در سطح شهر داشته شناسایی و پرونده‌های مربوطه با طی مراحل قانونی تشکیل گردید.

وی اظهارکرد: بناهای خطرساز در محلاتی همچون قائم، 17 شهریور، نیازمند، سلمان فارسی، سلطانیه، مدرس و... قرار داشتند که گاهی در یک میلان بیش از دو دیوار و یا ساختمان مخروبه تخریب شد.

صمیمی گفت: بناهای زیادی در بافت‌های قدیمی شهر کاشمر فرسوده و مخروبه است، نفوذ ناپذیری، ناپایداری بافت‌‎های فرسوده مشکل عمده این بافت‌‎ها محسوب می‎شود، به همین سبب بافت‌های فرسوده آماده تخریب هستند که باید قبل از هر حادثه‌ای از این مسئله جلوگیری کنیم، بر همین اساس باید مالکان املاک مخروبه جهت رفع معضلات موجود همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند که با مساعدت شورای‌شهر و شهرداری در خصوص تجدید بنا در بافت‌های فرسوده تسهیلاتی در نظر گرفته شده و شهروندان با مراجعه به شهرداری از این تسهیلات برخوردار می‌شوند.

وی اظهار کرد: در بافت فرسوده کوچه‌های کم‌عرضی وجود دارد که اگر اتفاق ناگوار در این محلات رخ دهد، امدادرسانی به ساکنغان آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

صمیمی با بیان این‌که با تغییر ترکیب بافت فرسوده، امدادرسانی در این محدوده آسان‌تر شده و مقاومت ساختمان‌ها نیز در برابر زلزله و سوانح طبیعی افزایش می‌یابد، بیان کرد: با نوسازی بافت فرسوده، املاک این منطقه ارزش‌افزوده پیدا کرده و سود بسیاری نصیب مالکان می‌شود.

وی گفت: علاوه‌بر این زمانی که ساختمان‌های جدید در این بافت شکل گیرد، ترکیب بافت تغییر کرده و علاوه‌بر افزایش امنیت، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی کنونی این بافت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

صمیمی ادامه داد: وضعیت بافت فرسوده شهر، خانه‌های خشت و گلی قدیمی و مناطق حاشیه شهر که در آن‌ها ساخت و سازهای خلاف و غیر اصولی همانند منطقه حسین‌آباد ، بهشتی و گوهر انجام شده و مقاومت کافی را ندارند نگران کننده است، از سویی عرض فوق‌العاده کم معابر در این مناطق موجب شده خدمت‌رسانی به این مناطق در مواقع بحرانی همانند زلزله بسیبار مشکل باشد.

مسئول خدمات شهری شهرداری کاشمر از وجود 302 هکتار بافت فرسوده در شهر کاشمر خبر داد و گفت: اکنون در کاشمر 9 سکونت‌گاه غیر رسمی وجود دارد که حسین‌آباد با 41.3 هکتار به عنوان بزرگ‌ترین سکونت‌گاه غیر رسمی این شهر است و بالاترین جمعیت حاشیه‌نشینی را دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 12 هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین کاشمر زندگی می‌کنند، همچنین از 302 هکتار بافت فرسوده شهر کاشمر 91 هکتار را بافت فرسوده میانی شهر، 85 هکتار بافت فرسوده روستایی شهری، 60 هکتار بافت فرسوده واجد ارزش تاریخی و 68 هکتار بافت فرسوده حاشیه شهری تشکیل می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.