مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلات گفت: باتوجه به اینکه قبلا در کلات بین ایران و ترکمنستان دو گمرک یکی در چهچه و دیگری در سنگ دیوار فعال بوده برای رونق منطقه، راه‎اندازی یکی از این دو گمرک ضروری است.

شعبانعلی فرهمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، از بازدید سفیر ایران در ترکمنستان از آثار تاریخی این شهرستان از جمله کاخ خورشید، موزه مردم‌شناسی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی خبر داد.

وی ادامه داد: در این بازدید خواسته شد با توجه به طبیعت بسیار دیدنی و وجود جنگل‎های پسته وحشی به زیرساخت‎های گردشگری شهرستان کلات توجه بیشتری شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلات گفت: با توجه به اینکه پیش از این در کلات بین ایران و ترکمنستان دو گمرک یکی در چهچه و دیگری در سنگ دیوار بوده انتظار داشتند حداقل یکی فعال شود تا منطقه از بن بست بودن خارج شود.

وی عنوان کرد: تاکنون 116 اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که 34 اثر به ثبت میراث ملی رسیده و شاخص‎ترین آن‌ها کاخ خورشید، مسجد کبود، بند نادری، کتیبه نادری و برج ارغون‌شاه است.

فرهمند افزود: در حوزه صنایع دستی سه روستای فعال در گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و نواربافی و در حوزه مناطق گردشگری منطقه نمونه قره‌سو، اورتکند و سد زاوین را داریم.

وی همچنین از وجود 5 روستای هدف گردشگری در شهرستان کلات خبر داد و افزود: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی وجود دارد.

فرهمند گفت: به رغم اینکه کلات در مسیر مسافران نیست و مسافران فقط باید به مقصد این شهرستان به منطقه سفر کنند با این وجود بازهم سالیانه 500 هزار نفر گردشگر داریم.

وی عنوان کرد: هرچند در حوزه اقامت مشکلاتی وجود دارد ولی طی سال‌های گذشته 6 اقامتگاه بوم‌گردی و 18 واحد اقامتی و مهمانسراهای ادارات و روستاهای هدف گردشگری فعال شده‌اند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلات گفت: با توجه به استقبالی که از اقامتگاه بوم‌گردی می‌شود تلاش می‌گردد در سال جاری تعداد بوم‌گردی‌ها به 30 واحد افزایش یابند.

وی اظهار کرد: بهبود توسعه زیرساخت‌ها، اخذ کسب نشان‌های ملی و مهر اصالت یونسکو برای آثار صنایع دستی، توسعه بوم‌گردی‌های شهرستان و افزایش برنامه‌های فرهنگی و... را از جمله اهداف مهم سال جاری برای جذب گردشگر بیشتر ذکر کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.