به گزارش ایرنا، دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده با 22 متهم به ریاست قاضی سید هادی منصوری برگزار شد و 'عدم رعایت الزامات قانونی، عدم توجه به تذکرات قانونی صادر شده توسط سازمانهای مسئول، عدم دریافت تمامی مجوز‌های لازم قانونی، عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه منجر به بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و سهامداران، عدم تمکین در برابر تعهدات داده شده، ارائه دلایل غیرواقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده کاربری اراضی و عدم رعایت حقوق بیت المال' از جمله مواردی بود که توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان امور اراضی کشور و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شده است.
در ادامه این دادگاه در ابتدای جلسه امروز در پی مواجهه حضوری بین متهمان و کارشناسان، قاضی دادگاه از یکی از وکلای شکات خواست تا نسبت به ارائه شکایت و مطالب خود اقدام کند. پس از آن نمایندگان جمعی از شکات حاضر نیز به درخواست قاضی منصوری به بیان شکایت پرداختند.
پس از آن نیز نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی کیفرخواست متهم 'محمدرضا ریاحی' فرزند علی اصغر را قرائت کرد که شامل 'مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، تصاحب و حیف و میل اموال مردم و تشکیل شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه' است.
با قرائت کیفرخواست، قاضی منصوری از متهم خواست تا به سئوالات و اتهامات مطرح شده پاسخ دهد.
قاضی منصوری هنگام تفهیم اتهام و طرح سئوال، خطاب به متهم گفت: با توجه به حجم عظیم تحقیقات انجام شده، گزارشهای مراجع قانونی و اقاریر صریح متهمان در مرحله تحقیقات، تاکید می‌کنم که به سئوالات طرح شده دقیق و مبتنی بر حقیقت پاسخ دهید.
متهم نیز گفت: تمامی اظهارات خود را در مراحل مختلف تحقیقات مقدماتی قبول دارم. شرکت پدیده از سال 1392 وارد بحران شد و چنانچه دادستانی به موضوع ورود نمی ‌کرد شاهد رویداد مشکلات بسیار بیشتری می‌بودیم.
ریاحی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه قیمتگذاری سهام شرکت پدیده گفت: تعیین ارزش قیمت سهام توسط آقای پهلوان(مدیر شرکت) صورت می‌گرفت، ضمن اینکه رقابت با چند شرکت دیگر تشدیدکننده تخلفات در زمینه تعیین ارزش سهام بود.
در این هنگام نماینده دادستان با اشاره به اقاریر صریح متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی خواستار پخش کلیپ سخنان وی در جمع سهامداران شد که رئیس دادگاه با این درخواست موافقت کرد.
دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده از 22 اردیبهشت ماه در مشهد آغاز شده است. پیش از این با برپایی نشستهای 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شرکت سرمایه گذاری پردیسبان و نیز تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احکام مجازات متهمان آن اعلام شد.
فعالیت شرکت پدیده شاندیز که 130 هزار سهامدار دارد چند سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت، با دستور مراجع قضایی متوقف شد.
پروژه پدیده شاندیز چهار سال پیش با دستور مرجع قضایی تعطیل شد به این شکل که در مرحله نخست اقدامات قضایی، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت با حکم دادستانی خراسان رضوی بسته و بعد از مدتی فعالیتهای کل پروژه متوقف شد.
حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پرژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بوده است به طوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی مجدد و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت.
پیرو این اقدامات بود که مدیرعامل جدید گروه شرکتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد 45 شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده اند.
هم اینک گروه شرکتهای پدیده در قالب شش شرکت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت است و دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.