دکتر حسن فرحی روز چهارشنبه در همایشی با عنوان 'تحریم سپاه از منظر حقوق بین الملل' در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد افزود: اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروههای تروریستی و تحریم آن در عرف بین المللی بی سابقه و بسیار خطرناک است زیرا آنگونه که از رفتار آمریکا پیداست این کشور در کنار سازمان ملل می خواهد آنچه خود براساس قوانین داخلی وضع می کند با زور و قلدری به دیگر کشور های جهان تسری دهد و این ممکن است تبدیل به یک رویه شود.
وی افزود: هر کشوری که عضو سازمان ملل است، عضو کنوانسیون ژنو نیز هست و بر اساس این کنوانسیون برای حفظ حاکمیت خود اجازه تشکیل ارتش و نیرو برای حفظ حاکمیت خود دارد و هیچ قانون بین المللی وجود ندارد که نیروهای مسلح یک کشور که بخشی از حاکمیت آن محسوب می شوند از طرف کشور دیگر در زمره نیرو های تروریستی قرار گیرند.
وی اظهار داشت: بر اساس ماده 219 از قانون داخلی آمریکا (FTO) و قانون کاستا، این کشور اجازه دارد مخالفان منافع ملی خود را هدف قرار دهد که البته باید دو وزیر امور خارجه و خزانه داری آمریکا آن را تایید کنند که در حال حاضر هر دو وزیر یاد شده شخصیت ضد ایرانی و ضد مسلمان دارند.
فرحی گفت: آمریکا تاکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، حشد الشعبی عراق، حزب الله لبنان و چند سازمان دیگر را که در راستای تامین امنیت ملی با گروههای دست پروده آمریکا مثل داعش مبارزه کرده اند در این لیست قرار داده زیرا این گروهها با فعالیت های خود مانع اجرای نقشه های شوم آمریکا در خاورمیانه شده اند.
وی افزود: البته رئیس جمهوری آمریکا و دو وزیر یاد شده موظف هستند طی یک هفته مستندات خود را در باره تروریستی اعلام کردن سپاه یا گروههای دیگر به کنگره اعلام کنند و اگر کنگره ظرف یک هفته اعلام نظر نکرد یعنی اینکه موافق اجرای این برنامه هاست و اکنون این مهلت سپری شده و کنگره همچنان سکوت کرده است.
نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: سابقه دشمنی آمریکا با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل عملکرد این نهاد بویژه در 10 سال اخیر در نقش بر آب کردن نقشه های شوم استکباری است.
محمد دهقان افزود: در دوران تحریم های شدید و حتی قبل از دوران ترامپ، سپاه توانست با درایت، بخش اقتصادی و فروش نفت کشور را مدیریت کند به نحویکه کار به جایی رسید که هیات حاکمه آمریکا و شخص ترامپ اعلام کرد که تحریمها نمی تواند برای جمهوری اسلامی مشکل ساز باشد.
وی اظهار داشت: آمریکا و سایر کشورهای استکباری و دست نشانده های آنان در توطئه دیگر با خلق جنگ های نیابتی و گروههای به ظاهر اسلامی مثل داعش می خواستند نقشه سیاسی منطقه را تغییر دهند و با سرنگونی رژیم سوریه، حزب الله لبنان را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی نابود کنند و ایران را در تنگنا قرار دهند که باز هم سپاه پاسداران در میدان نبرد سرنوشت منطقه را رقم زد و نقشه های شوم آمریکا را نقش بر آب نمود.
وی گفت: سپاه پاسداران به عنوان تنها نیروی موثر منطقه از ابتدای انقلاب تاکنون در مقابله با نقشه های شوم آمریکا ایستاده است در حالی که آمریکاییها به گفته خودشان هفت هزار میلیارد دلار در منطقه خرج کردند تا بتوانند نقشه سیاسی خاورمیانه را تغییر دهند اما موفق نشدند.
در این نشست استادان و دانشجویان رشته حقوق و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه امام رضا (ع) حضور داشتند.
6070 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.