حسین انصاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب تجدیدپذیر مقدار آبی است که حوضه آبریز، طی چرخه آبی سالیانه توانایی بازیابی آن را دارد.
وی اظهار داشت: طی فروردین ماه امسال 313 میلیمتر باران در کشور بارید در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 120 میلیمتر بود، همچنین میانگین بارندگی 11 ساله در کشور 180 میلیمتر و میانگین بارندگی 50 ساله 209 میلیمتر است لذا افزایش حجم آبهای تجدیدپذیر در کشور می تواند شرایط اقتصادی خوبی را نوید دهد.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی سیلاب ها کل پهنه کشور را دربرگرفته به طور قطع اثرات مثبت آن در حوزه کشاورزی کشور قابل رویت خواهد بود.
مدیر قطب علمی مدیریت کم آبیاری و آبهای نامتعادل کشور افزود: به اعتقاد یکی از دانشمندان اروپایی، برای تامین غذا در قرن کنونی باید 50 درصد از میزان تولید کشاورزی از طریق کنترل رطوبت در ریشه گیاه ایجاد شود.
وی اظهار داشت: بارندگی های اخیر حجم آب سبز کشور را افزایش داد و هنگامی که حجم آب سبز افزایش می یابد مکانیزم هایی که اساس آن بر استفاده از رطوبت خاک باشد، باید خیلی مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها کشت دیم است.
وی در توضیح اب سبز گفت: آب باران بعد از نفوذ در خاک و قبل از اینکه به منطقه اشباع برسد، آب سبز را تشکیل می دهد و آب سبز، آب نگهداشته شده در بخشهای غیر اشباع خاک است که توسط باران تأمین می شود و قابل دسترس برای گیاه بوده و در نهایت توسط تبخیر و تعرق از دسترس خارج می گردد.
انصاری افزود: در صورتی که مکانیزم های کشت دیم تبدیل به کشت فاریاب شود و در مقطعی از زمان تامین رطوبت بر مبنای تامین از طریق ریشه گیاه گردد و بعد از مدتی کنترل و در زمان حساس رشد گیاه، آب آن از طریق آبیاری مزارع تامین شود، این شیوه می تواند به افزایش سطح زیر کشت مناطق کشاورزی و افزایش تولید بدون اینکه فشار بسیار به منابع آب زیرزمینی وارد شود، منجر گردد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.