داوود نورمحمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر اشتباه بودن سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه در مزارع زعفران تاکید و بیان کرد: کشاورزان بر اساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند.
وی افزود: این اقدام علاوه بر از بین بردن خاک زرارعی، میکروارگانیسمهای مفید آن و نیز آلودگی هوا باعث سرایت آتش به عرصه های ملی و طبیعی می شود که صدمات جبران ناپذیری برای طبیعت و پوشش گیاهی در پی دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه ادامه داد: از مسئولان ذیربط به خصوص مدیران جهاد کشاورزی درخواست می شود با اجرا برنامه های آگاهی بخش فرهنگی از این اقدام کشاورزان جلوگیری کنند تا به عرصه های طبیعی خسارت کمتری وارد شود.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در پی برگزاری کلاسهای ترویجی و آموزش کشاورزان تعداد کسانی که از روی ناآگاهی اقدام به سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در مزارع خود می کنند بسیار ناچیز است و در صورت مشاهده چنین اقدامی با آن برخورد می شود.
محمدرضا عباسپور افزود: امروزه کشاورزان بقایای محصولات کشاورزی خود را به خاک باز می گردانند که باعث افزایش و تقویت کربن خاک می شود. کشاورزان همچنین می بایست علفهای هرز بهاره را پیش از آنکه به بذر بنشیند استفاده از علفزن چیده و در خاک دفن کنند یا مورد استفاده دام قرار دهند.
79 درصد نیروی کار شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه به کشت و کار در گستره 90 هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این خطه دارند.
کشاورزان تربتی با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی در اختیار دارند. یکی از شاخصترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود د اختصاص داده زعفران است که کشت آن همه ساله در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه 34 تن محصول صورت می گیرد.
شهرستان تربت حیدریه شامل چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان و 136 روستا است. 69 هزار و 974 نفر از جمعیت تربت حیدریه در روستاهای این شهرستان ساکن هستند. تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
7079/6121/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.