محمد حسین مأموریان مجسمه ساز معروف وظیفه ساخت پیکره پهلوان احمد وفادار را برعهده داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، ساعتی پیش تندیس پهلوان وفادار در میدان اولیه هاشمیه نصب شد.این تندیس ساعتی پیش در میدان "پهلوان وفا" (میدان اول بلوار هاشمیه مشهد) نصب شد.

پهلوان وفادار(متولد ۱۵ خرداد ۱۳۰۶ در خراسان - متوفی ۴ اسفند ۱۳۸۳ در مشهد) کشتی‌گیری از خطه خراسان (درگز)بود که در سالهای ۱۳۲۹، ۱۳۳۰ و ۱۳۳۱ با کسب عنوان پهلوانی کشور سه بار پیاپی صاحب بازوبند پهلوانی شد.

وی درسال ۱۳۲۹ در مسابقه‌های پهلوانی تهران شرکت نمود. در آن زمان بازوبند پهلوانی نزد پهلوان عباس زندی بود. وفادار موفق به کسب بازوبند پهلوانی این رقابت‌ها می‌شود و در سال ۱۳۳۰ بر تمام حریفان خود غلبه می‌کند. در سال ۱۳۳۱ دیدار پهلوان تختی و پهلوان وفادار در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد و وفادار که به کشتی پهلوانی و چوخه تسلط کامل داشت با فن کنده بر حریف غلبه نمود و برای سومین بار پیاپی صاحب بازوبند شد. از آن تاریخ به بعد پهلوان وفادار عضو تیم ملی شده و در مسابقه‌های جهانی و المپیک شرکت کرد.

وی در صبح روز سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ پس از تحمل یک دوره بیماری قلبی در بیمارستان آریا مشهد دارفانی را وداع گفت و در روز تشیع پیکر این پهلوان نامدار خراسان(درگز) بزرگان و جمعیت کثیری از دوستدارانش راهی مشهد مقدس شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.