به گزارش ایرنا، روح طبیعت دوست و لطیف ایرانی از دوره باستان تاکنون در قالب فعالیتهای انفرادی و نیز آیین و جشن برای درختکاری و گسترش سرسبزی نمود داشته است بطوری که مرسوم بوده هر فرد به هنگام تولد فرزندش درختی به نام او می کاشت.
در عصر کنونی نیز برای تشویق مردم به کاشت درخت و نهال روزی به نام 'درختکاری' تعیین شده است. در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز 15 تا 22 اسفند ماه هر سال 'هفته منابع طبیعی' نامگذاری شده که نخستین روز آن 'روز درختکاری' است تا به واسطه این روز فرهنگ درختکاری و پاسداشت طبیعت نهادینه شود.

* درختکاری در طبیعت خشک خراسان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این استان را منطقه ای خشک و نیمه خشک توصیف و بیان کرد: 75 درصد وسعت خراسان رضوی در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. 30 درصد وسعت خراسان رضوی به مساحت یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار نیز مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی است.
علیرضا صحرایی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 600 هزار اصله نهال ریشه ای و 200 هزار نهال گلدانی با انواع گونه های کاج، سرو، اقاقیا، زبان گنجشک، عرعر، سنجد، ارغوان، توت، زیتون تلخ، پسته، بنه، بادامشک، ارس، گلابی وحشی، داغداغان، ابریشم مصری و انجیر ارغوان در سطح خراسان رضوی توزیع شده است.
وی ادامه داد: همچنین در چارچوب اجرای احیای بیابانها که اغلب با افزایش پوشش گیاهی در عرصه های بیابانی همراه است بادشکنهای غیرزنده در مسیر باد و مورد فرسایش بادی احداث می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی همچنین گفت: حفاظت از یک میلیون و 800 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان در قالب قراردادهای مشارکتی بر عهده مردم گذاشته شده است.
صحرایی افزود: در هفته منابع طبیعی و درختکاری برنامه های مختلف از جمله کاشت نهال در سطح استان با حضور مردم، سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه منابع طبیعی و هیاتهای ورزشی اجرا و 700 هزار اصله نهال در این استان طی این هفته توزیع می شود.

* وجود یک میلیون و 800 هزار درخت در مشهد
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهری شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یک میلیون و 800 هزار اصله درخت در سطح این کلانشهر وجود دارد اما بر اساس استانداردها جمعیت سه میلیون 500 هزار نفری مشهد می بایست دو میلیون اصله درخت با میانگین سن 10 سال در شهر خود داشته باشد.
احمدرضا سلامی افزود: تاکنون شش هزار و 600 مترمربع 'باغ بام' در سطح مشهد ایجاد، 18 هزار متر مربع پروانه قطعی برای ایجاد باغ بام و 83 هزار مترمربع پیش پروانه احداث باغ بام در مناطق ثامن و 11 این کلانشهر صادر شده است.
وی سرانه فضای سبز را برای هر شهروند مشهدی 16.85 مترمربع اعلام و بیان کرد: در چارچوب برنامه ریزی مدون این سرانه تا سال 1400 به 18 مترمربع خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهری شهرداری مشهد همچنین متوسط هزینه نگهداری هر مترمربع فضای سبز را در این کلانشهر 65 هزار ریال ذکر و بیان کرد: آموزش نگهداری از درختان توسط شهروندان یک اصل اساسی است که در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین گفت: سازمان پارکها و فضای سبز مشهد امسال با طراحی و اجرای 900 المان گل در نقاط مختلف شهر به استقبال بهار 1398 رفته است.

* نهال رایگان در مقابل زباله خشک
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز از ارائه نهال به شهروندان در ازای دریافت زباله خشک طی هفته گذشته و در آستانه هفته درختکاری خبر داد و گفت: با هدف ترویج فرهنگ بازیافت، به شهروندانی که به ایستگاه‌های مبادله پسماند خشک مراجعه و زباله خشک و بازیافتی از قبیل کارتن و کاغذ تحویل دادند در کنار اقلامی که پیش از این و به صورت عادی به این شهروندان تحویل می ‌شد، یک اصله نهال نیز اهدا شد.
ابوالفضل کریمیان افزود: در حالی که به ازای تولید هر تن کاغذ 17 اصله درخت قطع می‌ شود، با بازیافت زباله های خشک، کارتن و کاغذ از قطع بیشتر درختان برای تولید کاغذ جلوگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: 44 ایستگاه مبادله پسماند خشک در نقاط مختلف مشهد وجود دارد و تاکنون 243 هزار و 750 نفر از شهروندان این کلانشهر عضو شبکه تحویل زباله های خشک شده اند.

* توزیع 235 اصل نهال در مشهد
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توزیع 235 هزار اصله نهال رایگان مثمر و غیرمثمر در هفته درختکاری امسال خبر داد و گفت: 110 هزار اصله از این درختان مثمر هستند.
مهدی یعقوبی افزود: طی هفته گذشته و به مناسبت هفته درختکاری 38 غرفه در مناطق مختلف شهر مشهد اقدام به توزیع نهال رایگان و ارائه مشاوره به شهروندان کردند.
وی ادامه داد: متقاضیان دریافت نهال رایگان نیز از طریق نامنویسی در سایت اینترنتی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد، نهال دلخواه خود را دریافت کردند.
وی ادامه داد: پارسال در این چارچوب 180 هزار اصله درخت در مشهد توزیع شد و حداقل عرصه پیش‌ بینی شده برای درختکاری در سطح مناطق و در حوزه پارکها و فضای سبز مشهد 15 هکتار است.
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: البته درختکاری در سطح این کلانشهر مختص به هفته درختکاری نیست مثلا از ابتدای امسال تاکنون 88 هزار اصله نهال بومی در عرصه کمربند سبز مشهد به مساحت 176 هکتار کاشته شده است.
وی افزود: درختکاری و توسعه فضای سبز نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد و نقش ریه در تنفس را برای زمین ایفا می کند لذا توسعه آن باید بیش از پیش مورد توجه باشد. شهروندان مشهدی از ابتدای امسال تاکنون 40 روز هوای پاک تنفس کردند لذا همه باید در حفظ و توسعه فضای سبز اهتمام داشته باشیم.

* کاشت نهال مقابل منزل شهروندان
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهری شهرداری مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندانی که علاقه مند به کاشت درخت مقابل منازل خود هستند می توانند از طریق نامنویسی در سایت اینترنتی این سازمان نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
سلامی افزود: در آستانه هفته درختکاری امسال طی هفته گذشته، انواع نهالهای مثمر شامل سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، هلو، زرد آلو، بادام، شلیل و آلوچه و نیز درختان غیرمثمر همچون چنار، زیتون تلخ و اقاقیا به صورت رایگان بین متقاضیان در محلات مختلف مشهد توزیع شد.
وی ادامه داد: همچنین برنامه کاشت درخت با حضور دانش آموزان، خانواده شهدا، هنرمندان، روحانیون، نیروی انتظامی، خیران و اصناف در سطح کلانشهر مشهد به اجرا درآمد.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.