به گزارش ایرنا معاون عمران و توسعه شهری وزیر کشور در این مراسم گفت: ایران از جاذبه ها و میراث فرهنگی و ملموس بسیار برخوردار است که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم و هویت این مرز و بوم دارد.
مهدی جمالی نژاد افزود: برگزاری کنگره ملی خواجه اختیار منشی گنابادی یک ضرورت برای معرفی میراث و ذخایر فرهنگی کشور به شمار می رود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: خواجه اختیار منشی گنابادی نه تنها به ‌عنوان یک هنرمند و خوشنویس بلکه به عنوان یک سمبل جهانی شناخته می‌ شود و آثار وی الهام بخش هنرمندان ما در عصر کنونی است.
جعفر مروارید افزود: برگزاری این قبیل مراسم نقش مهمی در معرفی ذخایر فرهنگی و هنری به مردم و نسل جوان دارد.
وی اظهار داشت: تکریم خواجه اختیار منشی گنابادی نشان دهنده توجه به همه نقاط کشور و برنامه ریزی توسط اهالی فرهنگ و هنر است که مقدمات یک تمدن ایرانی اسلامی را فراهم می کند.
در این مراسم پیام استاد غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران نیز قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است: پاسداشت اسطوره های هنر خوشنویسی و شناساندن آنان به نسلی که در فضای پر تنش و تلاطم پیشرفت و توسعه امروز قرار گرفته اند امری ضروری و وظیفه مسلم بر عهده ما و همه فعالان این حوزه است و کنگره خواجه اختیار منشی گنابادی فرصتی مغتنم است تا کارشناسان و پژوهشگران و هنرمندان به زوایای ناشناخته زندگی و هنر این اسطوره خط تعلیق با دقت بیشتری بنگرند و از او و همه مشاهیر هنر ایرانی سرمشق بگیرند و در بسط و توسعه هنر بی بدیل آنان بکوشند.
این پیام می افزاید: آنطور که در نوشته های خواجه اختیار مشهود است این هنرمند به یقین منسوب و متعلق به گناباد است و در این زمان همه گنابادیهای هنردوست باید از داشتن این میراث ارزشمند و تاریخی شهرشان بر خود ببالند و بویژه جوانان بیشتر به هنر خطاطی و خوشنویسی که هنری ارزش مدار و کارآمد است، روی آورند.
کنگره ملی خواجه اختیار منشی گنابادی با حضور 30 نفر از خوشنویسان مطرح و تعلیق نویسان برجسته کشور برگزار شد.
رونمایی از تندیس خواجه اختیار منشی گنابادی، برگزاری کارگاه تخصصی رسم‌الخط تعلیق برای نخستین بار در ایران، رونمایی از مجموعه چهار جلد کتابها و مرقعات آثار خواجه اختیار نوشته دکتر قلیچ ‌خانی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه الزهرا (س) تهران و همچنین کتاب سرمشق‌ های خط تعلیق اثر دکتر امین سلطان ‌خواه از دیگر بخش ‌های این کنگره بود.
از سایر بخشهای کنگره خواجه اختیار منشی گنابادی نیز می توان به رونمایی از تمبر یادبود و نامگذاری یکی از بولوارهای گناباد به نام این هنرمند اشاره کرد.
خواجه اختیارالدین منشی گنابادی یکی از خوشنویسان بزرگ قرن دهم هجری و بزرگ‌ ترین استاد خط تعلیق در ایران بوده که مدت 30 سال در دربار سلطان محمد خدابنده فرزند اول شاه طهماسب صفوی به‌ نوشتن نامه ‌های شاه اشتغال داشت.
اکثر مورخان وفات وی را در سال 990 هجری دانسته ‌اند ولی کتاب دانشوران خراسان آن را 970 ذکر کرده ‌است. بسیاری از محققان تحول و توسعه کمی و کیفی خط تعلیق را مرهون تلاش ‌های این هنرمند دانسته‌ اند که زمینه ساز پیدایش خط نستعلیق و شکستة نستعلیق شده است.
شهرستان 89 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.