سعید رضا خجسته پور سه شنبه شب در نشست حفاظت منابع آب نیشابور افزود: در حال حاضر بیش از 30 استخر ذخیره آب با حجم 50 تا 800 متر مکعب در نیشابور به منظور افزایش سطح باغات و فروش آب احداث شده که اغلب آنها مجوز لازم را ندارند.
وی با بیان اینکه در ساخت این استخرها از ورقه های ژئوممبران استفاده شده است اظهار داشت: بیشتر این استخرها در حوزه روستای صومعه، میرآباد و شهر بار نیشابور است و تعدادی از این استخرها در بستر رودخانه و حریم منابع طبیعی قرار گرفته اند که باعث بر هم زدن نظام توزیع آب شده است.
وی گفت: با پدیده ای به نام سیلاب فروشی در این شهرستان مواجه هستیم که به دلیل بروز خشکسالی و کم آبی عده ای با ایجاد مسیل و جمع آوری سیلاب های فصلی اقدام به فروش آب به کشاورزان می کنند.
خجسته پور با اشاره به کاهش میزان آبدهی رودخانه فاروب رومان نیشابور از 109 به 40 متر مکعب در ثانیه افزود: ساختمانها و مستحدثات ساخته شده در مسیر این رودخانه به علت عدم رعایت حریم بستر آن مخاطره آمیز است و باید پیش بینی های لازم مانند احداث دیواره ساحلی برای جلوگیری از حادثه در صورت بروز سیل انجام شود.
فرماندار نیشابور نیز در این نشست گفت: با توجه به نزدیک بودن فصل بهار و بارشهای فصلی برای جلوگیری از وقوع حادثه در مسیر رودخانه فاروب هر چه سریعتر باید تمهیدات لازم فراهم شود.
سعید شیبانی افزود: برای حل مشکل استخرهای کشاورزی نیازمند همکاری و تعامل دستگاههای اجرایی و استفاده از ظرفیت مردم روستا و منطقه هستیم تا شاهد کمترین آسیب های ناشی از آن باشیم.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.