‌کمیته امداد امام خمینی (ره)، یکی از نهادهای پرسابقه در انقلاب اسلامی است که با هدف حمایت و امداد رسانی به محرومان و نیازمندان جامعه به دستور امام راحل در 14 اسفند 1357 شکل گرفت و در طول سال‌ های فعالیت خویش اقدامات متعدد در زمینه کاهش فقر در جامعه، به حداقل رساندن فاصله طبقاتی و توانمندسازی مددجویان زیر پوشش انجام داده است.
ضرورت مبارزه با فقر و جلوگیری از وقوع و شیوع آسیب های متعدد ناشی از این پدیده یکی از مباحث اولویت دار و مهم در برنامه ریزی های کلان اقتصادی و اجتماعی کشورهاست به گونه ای که فعالیت سازمان های حمایتی این روزها در عرصه جهانی و در سطوح بین المللی به دلیل همین اهمیت گستردگی و توسعه فراوان یافته است.

* تولد کمیته امداد
کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله اولین نهادهایی است که پس از پیروزی انقلاب توسط بنیانگذار نظام جمهووری اسلامی با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت محرومان و نیازمندان کشور تأسیس شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه و پیش بینی برنامه های مورد نیاز برای توانمندسازی و رفع نیازهای آنان مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفت به گونه ای که لزوم حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان در صدر برنامه‌ های نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب با صدور حکمی از سوی امام راحل کمیته امداد امام خمینی (ره) تاسیس شد.
آغاز و استمرار فعالیت این نهاد با تمرکز بر امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده ‌های نیازمند با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده ‌های زیرپوشش، تلاش برای پیشگیری از تولید نظام یافته فقر در کشور، کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند، ارایه خدمات اجتماعی و حمایتی در جهت توانمندسازی نیازمندان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌ های حسنه اسلامی و مردمی شدن فعالیت ‌های مربوط به حمایت ‌های مادی و معنوی از محرومان صورت گرفته است.
شیوه اداره کمیته امداد در روزهای آغازین به صورت شورایی بود و یک نفر به عنوان سرپرست، مسئولیت امور اجرایی این نهاد را بر عهده داشت.
در ۲۰ خرداد ۱۳۶۶ و پس از گذشت حدود ۱۰ سال از فعالیت این نهاد انقلابی اولین اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور ایجاد تشکیلات مناسب و برنامه ‌ریزی و تمشیت بهتر امور تهیه و توسط امام راحل توشیح گردید و سرلوحه فعالیت امدادگران این نهاد قرار گرفت.

* چهار دهه مسیر رو به رشد امداد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در این زمینه گفت: این نهاد در طول 40 سال گذشته محور اصلی فعالیت های خود را حمایت از محرومان، توانمدسازی آنان، تامین اشتغال و مسکن و حمایت از آنان در زمینه های مختلف درمانی، تحصیلی، ازدواج و توسعه فعالیت های فرهنگی و حمایتی قرار داده است.
حبیب الله آسوده افزود: در دهه اول تاسیس این نهاد مباحث معیشتی و حمایت های معیشتی از خانواده ها مطرح بود که بخش عمده آن همزمان با دوران هشت سال دفاع مقدس انجام شد که اغلب شامل توزیع سبد غذایی، پرداخت مستمری، بردن آذوقه به منازل محرومان و حمایت از خانواده های بدون سرپرست بود.
وی اظهار داشت: در دهه دوم پس از انقلاب مباحث اشتغالزایی، اردوهای فرهنگی، مسائل اجتماعی و حمایت فرهنگی از خانواده ها و موضوع مشارکت های مردمی تقویت شد.
وی گفت: در دهه سوم فعالیت کمیته امداد نیز موضوعات و برنامه های کاری شرایط و ساختار علمی تر و کارشناسی تر به خود گرفت و طرح های جدید مانند اکرام ایتام به ساختار کاری این نهاد افزده شد و موفقیت های فراوان در این دهه در حمایت از مددجویان رقم خورد.
آسوده افزود: در دهه چهارم نیز اشتغال، توانمندسازی، آموزش های مهارت به مددجویان، حمایت های لازم برای توسعه کسب و کار، برگزاری نمایشگاه تولیدات هنرمندان و بازاربایی برای فروش محصولات این قشر در کمیته امداد مورد توجه قرار گرفت و خودکفایی به عنوان یکی از اصول جدی پیگیری شد.
وی اظهار کرد: در راستای خودکفایی و توانمند سازی مددجویان زیر پوشش علاوه بر ارائه تسهیلات بانکی و اعمال نظارت های لازم، هدایت مشارکت های مردمی به این سو نیز رنگ و بوی دیگر به خود گرفت.
وی گفت: پرداخت وام های کارگشایی و ضروری از دهه سوم شروع شد و در دهه چهارم با آغاز به کار صندوق ولایت فرایند ارائه تسهیلات حمایتی شکل سامان یافته و هدفمند تر پیدا کرد.

* 150 هزار فرصت شغلی
آسوده با اشاره به گستردگی حمایت ها و تنوع خدمات حمایتی از محرومان و نیازمندان گفت: در حال حاضر برنامه ریزی های حمایتی از نیازمندان و افراد مستضعف به گونه ای است که هیچ پشت نوبتی برای استفاده از خدمات حمایتی، جهیزیه و وام در این استان نداریم و به نوعی همه افرادی که نیازمند هر گونه کمک باشند می توانند از آن بهره مند شوند.
وی افزود: تاکنون بیش از 107 هزار تسهیلات اشتغال به خانواده های نیازمند پرداخت شده که بیش از 150 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه درصد خطای تسهیلات اشتغال این نهاد بسیار اندک و در حد صفر است، اظهار داشت: این مهم با ارائه مشاوره های شغلی، نظارت و پیگیری محقق شده است.
آسوده با بیان اینکه امسال بیش از 10 درصد اشتغال استان توسط کمیته امداد محقق شده است، گفت: از طرح های موفق اشتغال می توان به فعالیت نیروگاه های خورشیدی از دو سال پیش به ابتکار این استان اشاره کرد که بر اساس آن بیش از 500 نیروگاه خورشیدی در مقیاس خانگی در منازل مددجویان زیرپوشش ایجاد شده است.
وی افزود: همچنین حمایت از حوزه صنایع دستی، بخش کشاوزی و خدمات و هر گونه فعالیت اقتصادی خانواده های زیر پوشش از دیگر اولویتهاست.

* برنامه های فرهنگی اولویت جدی
آسوده با اشاره به اینکه اجرای برنامه های فرهنگی و برگزاری اردوهای زیارتی و آموزشی از مهمترین برنامه ها برای توان افزایی مددجویان است، ادامه داد: هم اکنون چهار هزار دانشجو و 25 هزار دانش اموز در خراسان رضوی زیر پوشش این نهاد هستند که از حمایت های فرهنگی و تحصیلی بهره مند می شوند.
وی گفت: برگزاری ارودهای زیارتی برای مددجویان سراسر کشور در شهر مشهد و فیض بردن از زیارت حضرت امام رضا (ع) یکی از طرح های بسیار جذاب و مورد علاقه مددجویان است به طوری که از زمان راه اندازی این اردوها تاکنون 130 هزار نفر از مددجویان زیر پوشش در کشور به این استان و زیارت حضرت امام رضا (ع) مشرف شده اند.
وی تاکید کرد: در کنار برنامه های تفریحی و فرهنگی، ارائه خدمات مشاوره و مددکاری درزمینه های مختلف فردی، تحصیلی و خانوادگی نیز توسط مشاوران توانمند و تحصیل کرده به مددجویان صورت می گیرد.
آسوده افزود: با ارائه مشاوره و راهنمایی در زمینه های مختلف علاوه بر افزایش سطح فکری و فرهنگی خانواده های مددجویان نسبت به مقابله و آگاهی افزایی آنان در زمینه آسیب های اجتماعی نیز اقدام می شود.
وی با بیان اینکه حمایت های درمانی از مددجویان و بیماران صعب العلاج بسیار ارزشمند و با قوت در حال انجام است، اظهار داشت: حجم هزینه های درمان در این نهاد در خراسان رضوی سالانه معادل 500 میلیارد ریال است.

*مسکن، اولویت امداد
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی گفت: ساخت خانه بخصوص در روستاها فواید فراوان دارد که از آن جمله می توان به جلوگیری از مهاجرت روستائیان، افزایش سرمایه مادی و اجتماعی مددجویان روستایی و وجود سرپناه امن و مستحکم در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، اشاره کرد.
وی افزود: از ابتدای فعالیت این نهاد و هدفمند شدن ساخت مسکن تاکنون 120 هزار مورد فعالیت عمرانی انجام شده که 70 درصد آن در مناطق روستایی و بقیه در مناطق شهری بوده است.
وی اظهار داشت: نیم میلیون نفر در قالب 200 هزار خانوار در خراسان رضوی زیر پوشش خدمات کمیته امداد قرار دارند که 40 هزار خانوار مددجوی روستایی و شهری از این تعداد فاقد مسکن هستند.

* 1200 واحد مسکونی در 10 ماه
مدیر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: یک هزار و 237 واحد مسکونی از ابتدای امسال تاکنون در قالب خرید، ساخت و اتمام پروژه های نیمه تمام تحویل مددجویان زیر پوشش این نهاد شده است.
محمدرحیم صحراپیما با بیان اینکه تحویل این تعداد واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 2 برابر افزایش دارد افزود: در مدت مشابه پارسال 660 واحد مسکونی تحویل مددجویان این نهاد شد.
وی اظهار داشت: اجرای پروژه های مسکونی در شهرها شامل خرید و ساخت واحد و در روستاها شامل ساخت و مقاوم سازی واحدهاست.
وی گفت: برای تامین و تحویل این تعداد واحد مسکونی به مددجویان زیر پوشش 84 میلیارد و 550 میلیون ریال با مشارکت نیکوکاران و از محل منابع داخلی این نهاد و اعتبارات دولتی هزینه شده است.
صحراپیما افزود: ابتدای امسال تهیه پنج هزار واحد مسکونی برای مددجویان نیازمند فاقد سرپناه در نظر گرفته شد که تاکنون حدود 30 درصد این تعداد تامین شده است.

* رنگ و بوی اعتماد مردم در کمک به امداد
معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی نیز گفت: عملکرد و افزایش مشارکت های مردمی و کمک به این نهاد نشان از اعتماد مردم به عملکرد آن دارد.
سلمان دانشور افزود: در سال گذشته بیش از 230 میلیارد ریال صدقات مردمی از 540 هزار صندوق خانگی و 16 هزار صندوق نصب شده در معابر جمع آوری شد.
وی اظهار داشت: اعتماد مردم به کمیته امداد در اجرای طرح ها و در مناسبت های مختلف مثال زدنی است و این نهاد ثابت کرده است که با عملکرد درست می توان اعتماد مردم را برای همیشه به دیت آورد.
دانشور گفت: ورود تخصصی خیرین در حوزه های درمان، مسکن، اشتغال و دیگر حوزه ها نشان از هوشیاری مردم نیکوکار و موفقیت کمیته امداد در جلب و جذب کمک های مردمی دارد.
هم اکنون نیم میلیون نفر در قالب 200 هزار خانوار در خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.